فانی لند‌

«تولیدات دفاع مقدسی» در انحصار گروه‌های خاصی است/ نوعی «مافیا» در این زمینه وجود دارد که مسیر را برای دیگران سخت‌تر کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مرتضی رحیمی» در نقد انحصار بوجود آمده در سینمای دفاع مقدس بیان داشت: به نظر می‌رسد برخی از تولیدات دفاع مقدسی در انحصار گروه‌های خاصی است. این گروه‌ها با بودجه‌های کلان، فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس تولید می‌کنند و حمایت‌های ویژه‌ای دریافت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که نوعی مافیا در این زمینه وجود دارد که مسیر را برای دیگران سخت‌تر کرده است.

«مرتضی رحیمی» کارگردان فیلم سینمایی «آن دو» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن انتقاد به وضعیت موجود در سینمای دفاع مقدس به مهجور واقع شدن تین ژانر در سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و تصریح نمود: این روزها نوجوانان مظلوم و معصوم، کمتر مورد توجه سینما قرار می‌گیرند. غیر از انیمیشن‌ها که هزینه‌های زیادی دارند، سایر آثار کمتر دیده می‌شوند و به سختی امکان اکران پیدا می‌کنند. در فضایی که بیشتر بر کمدی تمرکز شده، آثار دفاع مقدسی جایگاه محدودی دارند. حال اگر بخواهیم اثری درباره نوجوانان بسازیم، کار بسیار دشوارتر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد که در حوزه دفاع مقدس، تمرکز عمدتاً روی شخصیت‌های شاخص فرماندهان است؛ افرادی که بدون شک زحمات بسیاری کشیده و شهید شده‌اند، اما این نگاه محدودیت‌هایی دارد. کاراکترهای اصلی دفاع مقدس، به‌ویژه شهدا، ظرفیت‌های زیادی برای روایت دارند. بااین‌حال، تولید آثار مرتبط با این حوزه، به‌ویژه درباره نوجوانان، چالش‌های جدی دارد.

رحیمی به بی مهری جشنواره ها نسبت به فیلم هایی از این دست اشاره کرد و بیان داشت: ما برای تولید چنین اثری سه سال تلاش کردیم و با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شدیم. حتی پس از یک سال تولید و دریافت چندین جایزه از جشنواره‌ها، حمایت لازم دریافت نشد.
او ادامه داد: مشکلات مالی و نبود حمایت همچنان از دغدغه‌های اصلی ماست. متأسفانه حتی در جشنواره‌ها نیز با این نوع فیلم‌ها برخورد مناسبی نمی‌شود و این بی‌توجهی جای تعجب دارد.

کارگردان فیلم بلیط در ادامه گفت و گو در خصوص مسئله انحصاری که در ساخت آثار دفاع مقدس بوجود آمده اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از تولیدات دفاع مقدسی در انحصار گروه‌های خاصی است. این گروه‌ها با بودجه‌های کلان، مثلاً ۸۰ میلیارد تومان، فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس تولید می‌کنند و حمایت‌های ویژه‌ای دریافت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که نوعی مافیا در این زمینه وجود دارد که مسیر را برای دیگران سخت‌تر کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی این است که نهادهای خاص یا تهیه‌کنندگان باسابقه، سال‌هاست سهمیه تولید آثار دفاع مقدس را در اختیار دارند و هر سال هم بدون مشکل فیلم‌های خودشان را می‌سازند. اما کسانی مثل ما که وارد این حوزه شده‌ایم و درباره شهید شاخص استان خودمان کار کرده‌ایم، باید سال‌ها پیگیری و از جیب خودمان هزینه کنیم.

رحیمی همچنین با اعتراض نسبت به رویکرد جشنواره ها در مواجهه با فیلم های دفاع مقدس مخاطب کودک و نوجوان بیان کرد: جشنواره‌ها هم مشکلات خودشان را دارند. متأسفانه سال‌به‌سال جشنواره‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و به نظر می‌رسد افرادی که هیچ تجربه‌ای در این حوزه ندارند، مسئولیت برگزاری آن‌ها را بر عهده گرفته‌اند. مثلاً ما سه بار فیلم‌مان را به یک جشنواره معرفی کردیم، اما هر بار اتفاقات عجیبی افتاد؛ یک بار فیلم از برنامه اکران حذف شد، یک بار دست داوران نرسید، و حتی در برنامه‌ای که روی سایت اعلام کرده بودند، اسم فیلم بود اما نمایش داده نشد.

این سینماگر در پایان گفت و گو افزود: در جشنواره کودک که جایزه هم گرفتیم، گفتند رویکرد جشنواره حمایت از آثار دفاع مقدس نیست. در جشنواره رشد هم همین حرف را تکرار کردند. اگر این رویکرد وجود دارد، چرا صریحاً نمی‌گویند که دیگر نیازی به چنین آثاری نیست؟ این رفتارها نه‌تنها بی‌احترامی به هنرمندان است، بلکه ارزش‌های دفاع مقدس را هم به حاشیه می‌برد.

منبع خبر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!