حالا به ریمیک بازی Metal Gear Solid 3 امیدواریم!
تقریبا یک ماه از انتشار نسخه ریمیک سایلنت هیل 2 گذشته و با توجه به استقبال گسترده طرفداران و منتقدان، میتوان به پروژه بازسازی بعدی کونامی یعنی Metal Gear Solid 3 امیدوار شد. نوع معرفی و ارائه هر دو بازی تقریبا با هم یکسان بودند و در ابتدا نمایشها اصلا جذاب به نظر نمیرسیدند و حتی خبرهایی هم که از بازیها منتشر میشد، چندان دلگرمکننده نبودند. اما با انتشار سایلنت هیل 2 ریمیک و گزارشهای رسانهها از پریویوی بازی متال گیر سالید دلتا، به نظر میرسد که ریمیک Metal Gear Solid 3 در مسیر درستی قرار دارد. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
ریمیک بازی MGS 3 در شوکیس سال گذشته پلیاستیشن با نام دلتا معرفی شد. البته که خبر ساخت این بازسازی سالها بود که در رسانهها پخش شده بود و خیلی وقت بود که میدانستیم این بازی در دست ساخت قرار دارد. از همان ابتدا سوالات زیادی در ذهن بازیکنان ایجاد شده بود که اولا چرا نسخه سوم قرار است ریمیک شود یا اینکه پروژه بدون حضور خالقش یعنی هیدئو کوجیما چگونه قرار است پیش برود.
احتمالا میدانید که کوجیما در سال 2015 و پس از انتشار نسخه The Phantom Pain با کونامی قطع همکاری کرد و این جدایی هم اصلا به شکل خوبی صورت نگرفت. بعدها کونامی نسخه جدید و متفاوتی از سری Metal Gear را با نام Survive منتشر کرد که با عصبانیت بسیاری از طرفداران مواجه شد و بعد از آن سری متال گیر کنار گذاشته شد. بنابراین سری نیاز داشت که با قدرت بیشتری به دست بازیکنان جدید برسد.
این روزها به واسطه گسترش دنیای بازی و افزایش تعداد بازیها، برخی از عناوین ممکن است خیلی زود فراموش شوند. کونامی در طول پنج سال گذشته تمرکز خودش را از دنیای ویدیوگیم برداشت و مشغول به توسعه دستگاههای آرکیدی کازینوها شد که همیشه سودآورترین بیزینس کونامی بوده است. به خاطر وجود همین فاصله چند ساله، فرنچایزهایی مثل متال گیر و سایلنت هیل حداقل از دید مخاطبان جدید پنهان ماندند و نیاز داشتند تا با قدمی محکم و مطمئن به بازار برگردند. اتفاقی که برای سری سایلنت هیل افتاد و کونامی با بازسازی بهترین بازی سری، توانسته تا اسم این سری پرآوازه را بر سر زبانها بیندازد.
سری متال گیر هم الان ده سالیست که بازی جدیدی دریافت نکرده (بیایید از نسخه Survive صرف نظر کنیم!) و به همین علت تب و شوقی که برای این سری بازی وجود داشت، در جامعه مخاطب امروزی دیده نمیشود. به همین دلیل کونامی تصمیم گرفته تا یکی از مشهورترین و بهترین بازیهای سری را بازسازی کند تا شروع خوبی برای بازگشت مجموعه رقم بزند.
اما تیم سازنده چگونه با نبود کوجیما کنار آمده است؟ جواب این سوال را میتوانیم با آنچه که در Silent Hill 2 Remake دیدیم، بدهیم. سایلنت هیل 2 داستان فوقالعادهای دارد و بلوبرتیم برای بازسازی دست به ساختار داستانی بازی کلاسیک نزده است. همین اتفاق باعث شده تا داستان بازی همانقدری تاثیرگذار باشد که اثر سال 2001 تاثیرگذار بود و بلوبر به لحاظ فنی تجربه این بازی کلاسیک را در ساختار امروزی اجرا کرده است. دقیقا نقطه قوت ریمیک سایلنت هیل 2 همین است، این بازی با وجود اینکه از المانهای مدرنی بهره میبرد اما ساختاری کلاسیک دارد و حال و هوای بازی کلاسیک را میتوان در نسخه ریمیک پیدا کرد.
سازندگان ریمیک بازی Metal Gear Solid 3 یکی از استودیوهای داخلی کونامی با همراهی استودیوی Virtuos (استودیویی که وظیفه پورت بازی هورایزن روی پیسی و ریمستر دو بازی ابتدایی بتمن روی کنسولهای نسل هشتم را داشته است) هستند. این استودیوها هم تقریبا فرمول بلوبرتیم را پیش گرفته و قرار نیست داستان و حتی روند کلی بازی را دچار تغییر کند. حتی به شکل سادهتر میتوان گفت که کونامی بیشتر قصد دارد تا MGS 3 را با موتور گرافیکی کاملا جدید ریمستر کند و خبری از یک پروژه با ساختار ریمیک حتی در حد بازنویسی دیالوگها نیست. حتی مکانیکها و انیمیشنهای دشمنها و کاراکتر اسنیک چیزی شبیه به MGS V است و به نظر میآید که شاهد ترکیبی از این دو بازی خواهیم بود.
با این حال، طبق آن چیزی که منتقدان تجربه کردند به نظر با بازی خوبی روبرو هستیم. گویا تمامی مکانیکها به خوبی روی بازی نشسته، طراحیها با نسخه اصلی وفادار هستند و داستان و موارد مرتبط دست نخورده باقی ماندند و به همان تازگی نسخه کلاسیک هستند.
وقتی چنین خبرهایی هم درباره سایلنت هیل 2 منتشر شد، دید اکثریت نسبت به بازی مثبت نبود تا اینکه بازی منتشر شد و بلوبرتیم ثابت کرد که دیدگاه درستی نسبت به این بازی بزرگ داشته است. امیدواری زیادی وجود دارد که کونامی هم چنین حساسیتی را برای ریمیک متال گیر سالید 3 داشته و قرار است یک بازی باکیفیت و لایق این سری را عرضه کند. حالا که صحبت از امکان ساخت سایلنت هیلهای جدید هم زیاد شده، باید دید در صورت موفقیت ریمیک متال گیر، سرنوشت این سری چه خواهد شد و متال گیر بدون کوجیما چگونه قرار است به مسیر خودش فرای یک ریمیک ادامه دهد.