خودروساز شماره سه جهان، چه معنایی برای صنعت خودرو دارد؟
خودروسازان ژاپنی هوندا و نیسان تلاش خواهند کرد تا سومین خودروساز بزرگ جهان را ایجاد کنند، زیرا این صنعت در حال دستخوش تغییرات چشمگیر در گذار از سوختهای فسیلی است.
به گزارش ایسنا، این دو شرکت اعلام کردند که روز دوشنبه یادداشت تفاهمی امضا کردهاند و میتسوبیشی موتورز، نیز با پیوستن به مذاکرات درباره یکپارچهسازی کسبوکارشان موافقت کرده است. هوندا در ابتدا مدیریت جدید را با حفظ اصول و برندهای هر شرکت هدایت میکند.
خودروسازان ژاپنی در زمینه خودروهای برقی از رقبای بزرگ عقب ماندهاند و اکنون در تلاش برای کاهش هزینهها و جبران زمان از دست رفته هستند. نیسان، هوندا و میتسوبیشی در ماه آگوست اعلام کردند که قطعاتی برای خودروهای الکتریکی مانند باتریها و نرمافزارهای تحقیقاتی مشترک برای رانندگی خودران را به اشتراک خواهند گذاشت تا با تغییرات چشمگیر صنعت خودرو که حول محور برقیسازی متمرکز است، سازگار شوند.
توافق اولیه بین هوندا، دومین خودروساز بزرگ ژاپن، و نیسان، سومین خودروساز بزرگ، در ماه مارس اعلام شد. ادغام میتواند به یک غول بزرگ به ارزش حدود ۵۵ میلیارد دلار بر اساس ارزش بازار هر سه خودروساز منجر شود.
آسوشیتد پرس گزارش کرد، نیسان سالها تجربه در ساخت باتریها و خودروهای الکتریکی و پیشرانههای هیبرید گازی الکتریکی دارد که میتواند به هوندا در توسعه خودروهای الکتریکی خود و نسل بعدی هیبریدیها کمک کند. نیسان و هوندا اعلام کردهاند که قصد دارند تا سال ۲۰۲۶ در یک تغییر برای صنعت خودروسازی ژاپن ادغام شوند.
این دو خودروساز یادداشت تفاهمی را امضا کردند که به آنها اجازه میدهد به بحث در مورد ادغام از طریق یک هلدینگ مشترک ادامه دهند. اگر نیسان و هوندا با هم ادغام شوند، میتوانند به سومین گروه خودروسازی بزرگ جهان تبدیل شوند.
توشیهیرو میبه، مدیرعامل هوندا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به روندهای تکنولوژیکی برقیسازی و رانندگی خودران گفت ظهور خودروسازان چینی و بازیگران جدید صنعت خودروسازی را بسیار تغییر داده است. ما باید تا سال ۲۰۳۰ تواناییهایی را برای مقابله با آنها ایجاد کنیم، در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.
به گزارش رویترز، پس از تکمیل ادغام، هوندا و نیسان قصد دارند مجموعاً ۱۹۱ میلیارد دلار فروش داشته باشند. کارشناسان اظهار کردند که ادغام یک راهبرد بلندمدت خواهد بود، نه راهحلی برای چالشهای کوتاهمدتی که هر یک از شرکتها با آن مواجه است. نیسان و هوندا هر دو در حال قرار گرفتن در آینده هستند که با برقیسازی تعریف میشود و فناوری خودمختار و پیشرفتهایی که بسیار پرهزینه هستند.
با توجه به آینده به سمت خودروهای برقی و خودران، منطقی است که خودروسازان کوچکتر ممکن است به همکاری داشته نیاز باشند تا همگام با بازیگران بزرگتر، از جمله افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان چینی که به شدت وارد بازار شدهاند، همکاری کنند.
نیسان و هوندا برای ادغام تلاش میکنند تا خودروساز شماره ۳ جهان را ایجاد کنند. خودروسازان ژاپنی هوندا و نیسان اعلام کردهاند که قصد دارند در جهت ادغامی کار کنند که سومین خودروساز بزرگ جهان را از طریق فروش تشکیل میدهد، زیرا این صنعت دستخوش تغییرات چشمگیری در دوران گذار از سوختهای فسیلی شده است.
خودروسازان ژاپنی از رقبای بزرگ خود در خودروهای برقی عقب ماندهاند و در تلاش هستند تا هزینهها را کاهش دهند و زمان از دست رفته را جبران کنند زیرا تازه واردانی مانند بیوایدی و رهبر بازار خودروهای برقی چین، تسلا، سهم بازار را میبلعند.
توشیهیرو میبه، رئیس هوندا اظهار کرد که هوندا و نیسان تلاش خواهند کرد تا عملیات خود را تحت یک شرکت هلدینگ مشترک متحد کنند. هوندا با حفظ اصول و برندهای هر شرکت، مدیریت جدید را رهبری خواهد کرد. او گفت که آنها قصد دارند تا ماه ژوئن یک توافقنامه ادغام رسمی داشته باشند و این معامله را تکمیل کنند و شرکت هلدینگ را تا اگوست ۲۰۲۶ در بورس اوراق بهادار توکیو قرار دهند.
هوندا، نیسان و میتسوبیشی با هم برای رقابت با تویوتا موتور و فولکس واگن، مقیاسی را به دست خواهند آورد. تویوتا با مزدا موتور ژاپن و سوبارو شراکت فناوری دارد.
اخبار مربوط به ادغام احتمالی اوایل ماه جاری منتشر شد و گزارشهای تایید نشده حاکی از آن بود که فاکس کان، سازنده آیفون تایوان، با خرید سهام از شریک دیگر این شرکت ژاپنی، رنو فرانسه، به دنبال پیوند با نیسان است. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان گفت که فاکسکان مستقیماً به شرکت او مراجعه نکرده است. او همچنین اذعان کرد که وضعیت نیسان وخیم است.
حتی پس از ادغام تویوتا که ۱۱.۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ تولید کرد، همچنان به عنوان خودروساز برتر ژاپنی باقی خواهد ماند. اگر این سه شرکت کوچکتر بپیوندند، حدود ۸ میلیون خودرو تولید خواهند کرد. در سال ۲۰۲۳ هوندا ۴ میلیون و نیسان ۳.۴ میلیون تولید کردند. میتسوبیشی موتورز اندکی بیش از یک میلیون به دست آورد.
نیسان دارای سالها تجربه در ساخت باتریها و خودروهای الکتریکی و پیشرانههای هیبریدی گازی-الکتریکی است که میتواند به هوندا در توسعه خودروهای الکتریکی خود و نسل بعدی هیبریدیها کمک کند. اما این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که پس از گزارش زیان سه ماهه ۹.۳ میلیارد ین (۶۱ میلیون دلار) ۹۰۰۰ شغل یا حدود ۶ درصد از نیروی کار جهانی خود را و ظرفیت تولید جهانی خود را ۲۰ درصد کاهش میدهد.
رتبهبندی فیچ اخیراً چشمانداز اعتباری نیسان را به «منفی» کاهش داد و دلیل آن را بدتر شدن سودآوری تا حدی به دلیل کاهش قیمت در بازار آمریکای شمالی دانست. اما اشاره کرد که ساختار مالی قوی و ذخایر نقدی قوی دارد که بالغ بر ۱.۴۴ تریلیون ین (۹.۴ میلیارد دلار) است.
سهام نیسان پس از انتشار اخبار مربوط به ادغام احتمالی در هفته گذشته، بیش از ۲۰ درصد جهش کردند. سهام هوندا ۳.۸ درصد افزایش یافت. سود خالص هوندا در نیمه اول سال مالی آوریل تا مارس نسبت به سال قبل نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافت، زیرا فروش آن در چین کاهش یافت.
توشیهیرو میبه، مدیر اجرایی هوندا گفت که گروه ادغام شده پتانسیل کسب درآمد ۳۰ تریلیون ین (۱۵۲ میلیارد پوند) و سود بیش از ۳ تریلیون ین را دارد. این شرکتها قصد دارند تا ژوئن ۲۰۲۵ توافقنامهای را امضا کنند و پس از آن در سال ۲۰۲۶ در بورس اوراق بهادار توکیو عرضه شوند.