در حوزه «سینما» و «پلتفرم» انحصارگرا هستیم/ «انحصارگرایی» انحرافی است که جلوی توسعه «سینمای ملی» را می گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «اسماعیل فلاح پور» کارگردان سینما با بیان این مطلب که گویا فراموش کرده ایم که یکی از معضلات سینمای ایران در سالیان دراز این است که ما در ژانرهای مختلف کار نمی کنیم گفت: سینمای مان تنها به دو سه قسم فیلم می پردازد. یا به کمدی های جفنگ و مبتذل می پردازیم که تنها دست عده ای سازنده است یا شوت می کنیم به سمت سینمای سیاه و تلخ و سرشار از خشونت اغراق شده اجتماعی که باز آن نوع سینما هم دست عده ای افراد خاص است و گویا دکان ها از قبل مشخص شده اند!
کارگردان فیلم سینمایی «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مقوله انحصارگرایی در سینمای کشورمان یک واقعیتی است که وجود دارد و مسأله بسیار مهم و حیاتی است که باید هرچه سریع تر اصلاح شود و من از شما که دغدغه مندانه به بررسی این معضل مهم می پردازید تشکر می کنم.
وی در همین خصوص افزود: وضعیت به گونه ای شده که هر نهادی پس از تشکیل بلافاصله تبدیل به انحصار توسط یکی دو نفر از دوستان و عوامل نزدیک به آن ها می شود و این مسأله امروزه بدل به معضل فرهنگی شده! ما در حوزه سینما و پلتفرم انحصارگرا هستیم و این انحصارگرایی انحرافی است که جلوی توسعه سینمای ملی را می گیرد و قطعاً و طبیعتاً انتظار می رود که مدیران مربوطه تدبیری برای رفع این معضل داشته باشند چرا که این مقوله مستقیماً با معیشت و بحث های اقتصادی همراه است و می تواند آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد.
این سینماگر خاطرنشان کرد: گویا ما اصلاً باور نداریم که زمینه رشد، تکثر است. گویا فراموش کرده ایم که یکی از معضلات سینمای ایران در سالیان دراز این است که ما در ژانرهای مختلف کار نمی کنیم و سینمای مان تنها به دو سه قسم فیلم می پردازد. یا به کمدی های جفنگ و مبتذل می پردازیم که تنها دست عده ای سازنده است یا شوت می کنیم به سمت سینمای سیاه و تلخ و سرشار از خشونت اغراق شده اجتماعی که باز آن نوع سینما هم دست عده ای افراد خاص است و گویا دکان ها از قبل مشخص شده اند!
فلاح پور سپس با بیان اینکه تا به این باور نرسیم که باید از امکانات موجود کشور استفاده کنیم و بدانیم همه اهالی سینما باید امکان حضور و کار داشته باشند روز به روز وضعیت سینما بدتر از قبل می شود تأکید کرد: اگر تدبیری برای رفع این بحران نشود ما همچنان در یک چرخه باطل خواهیم بود و در نهایت هم مسأله رشد سینمای ملی علیرغم پتانسیل زیادی که دارد به منصه ظهور نمی رسد.