فانی لند‌

دلایل تفاوت قیمت شیر‌های غنی شده؛ چرا برخی گران‌تر می‌فروشند؟

قیمت محصولات لبنی به‌ویژه شیر غنی‌شده D ۳ با وزن یکسان در شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران می‌گوید که قیمت تمام‌شده باتوجه به تفاوت هزینه‌ها در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی عامل این تفاوت قیمت است.

به گزارش میزان، مدتی است که شرکت‌های لبنی با عنوان غنی‌کردن شیر با D ۳ قیمت‌های متفاوتی برای عرضه محصولات ارائه می‌دهند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از شرکت‌های لبنی، شیر یک لیتری غنی شده با D ۳ را ۲۸ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و برخی دیگر حدود ۳۵ هزار تومان برای این نوع شیر قیمت در نظر گرفته‌اند.

این در حالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان حداکثر قیمت یک بطری یک لیتری شیر پاستوریزه کم‌چرب با ویتامین D ۳ را ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده که در این بین برخی از شرکت‌ها کمتر از این رقم و برخی بیشتر از این رقم محصولات خود را عرضه می‌کنند.

در همین راستا محمد فربد، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در رابطه با هزینه غنی‌کردن محصولات لبنی با D ۳ عنوان کرد: در آخرین بررسی سازمان حمایت رقم هزار و ۸۰۰ تومان برای افزودن D ۳ به شیر یک لیتری کم‌چرب در نظر گرفته شد و به قیمت فروش محصولات لبنی دارای این افزودنی اضافه شد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره تفاوت قیمت تمام‌شده و قیمت فروش محصولات لبنی گفت: قیمت تمام‌شده محصولات لبنی از هزینه دستمزد، لوازم بسته‌بندی و قیمت مواد اولیه تشکیل می‌شود؛ براساس قانون، ۱۷ درصد به قیمت تمام‌شده محصول اضافه و قیمت فروش درب کارخانه محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از درب کارخانه تا زمانی‌که محصول به دست مصرف‌کننده برسد ۲ هزینه دیگر نیز به آن اضافه می‌شود که اولی هزینه توزیع مویرگی است که براساس قانون ۱۲ درصد بوده و ۱۰ درصد دیگر نیز به آن اضافه می‌شود تا قیمت درِ مغازه به علاوه (عوارض ارزش افزوده) به دست می‌آید. البته در بین محصولات لبنی شیر مشمول این هزینه ۱۰ درصد نمی‌شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: پس از آن بر قیمت در مغازه نیز ۱۵ درصد سود مغازه‌دار به عدد به‌دست آمده اضافه می‌شود تا قیمت محصول برای مصرف‌کننده به دست بیاید. بر این اساس با غنی‌‎کردن شیر با افزودنی‌های مجاز نیز مبلغی به قیمت محصولات لبنی اضافه می‌شود که با توجه به نوع افزودنی متفاوت است.

فربد همچنین افزود: بنابراین اقلام لبنی براساس ضوابطی که در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار گرفته است، قیمت‌گذاری می‌شود و همه این موارد نیز مستندات خود را دارد.

وی با بیان اینکه ۲ طیف محصول لبنی وجود دارد، عنوان کرد: اولین طیف محصولات لبنی همچون شیر، ماست و پنیر که ۸۰ درصد تولید کارخانه‌ها را شامل می‌شود سطح مصرف بالایی دارد و ۲۰ درصد دیگر مربوط به سایر محصولات لبنی همچون کشک، شیرکاکائو و دیگر محصولات است که سطح مصرف آن در بین خانوار کمتر است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به اینکه بازار محصولات لبنی به شدت رقابتی است، گفت: این موضوع از هرگونه اجحاف در حق مصرف‌کننده جلوگیری می‌کند؛ چراکه ۴۰۰ شرکت تولیدکننده محصولات لبنی در سطح کشور فعال هستند و مردم نیز آگاهی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند و در هنگام خرید با مقایسه قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر شرکت لبنی برای قیمت‌گذاری محصولات باید مستندات خود را ارائه و از قیمت محصولاتش دفاع کند، گفت: قیمت تمام‌شده باتوجه به تفاوت هزینه‌ها در سطح کارخانه‌های مختلف متفاوت است و دلیل تفاوت قیمت برخی از برند‌ها (نشان‌ها) در محصولات مشابه نیز همین مسئله است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!