“رقابت بیمانند برای استفاده از دو درصد بودجه برای ترویج فرهنگ در کشور!” – جدیدترین اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح اقدامات وزارتخانه متبوع خود به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: برخی برای دریافت چند رای، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتهامهای کذایی، دروغین، نمادین و زرد وارد کردند. کاش فردی که این صحبتها انجام میداد خداوند و قیامت را مد نظر قرار میداد.
به گزارش سینماپرس، سید محمد هاشمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم از یک مرحله انفعال وارد یک دوره رونق، مرجعیت پویایی و اثر گذاری شد.
وی با اشاره به فعال شدن بسیاری از شوراها مانند شورای هنر و شورای فرهنگ عمومی، اظهار کرد: فضای تعاملی و تصمیمگیری خوب با حضور عناصر برتر از مدیران و اثرگذاران هنری به وجود آمد و قرارگاه فرهنگی با احیای شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور و در استانها ایجاد شد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جلسات منظم شورای فرهنگ عمومی را موجب اتفاق و رویدادهای مهم و مبارکی در کشور دانست و تصریح کرد: مصوب شدن سند موسیقی، بنیاد ملی پویانمایی، شهرهای خلاق صنایع فرهنگی، عناوین و نمونهای برای رونق، پویایی و اثرگذاری در حوزه فرهنگ بوده است. قضاوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سنجش اثرگذاری و موفقیتش، بهتر است در میدان و در واقعیت انجام شود.
هاشمی اظهار کرد: با تصویب سند موسیقی از حرمت قانون پاسداری شد. در گذشته به دفعات متعدد و به بهانههای مختلف مجوزهای صادره مورد خدشه قرار میگرفت، با تصویب این سند مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشت.
وی با اشاره به رونق حوزه موسیقی و اجراهای صحنهای در فضای باز بیان کرد: طلسم اجرا در تخت جمشید توسط دولت سیزدهم شکسته شد.
جانشین وزیر فرهنگ در ادامه بیان کرد: زمان تحویل دولت، در حوزه عمومی و اجتماعی به دلیل کرونا و فوت روزانه ۷۰۰ نفر با رکود مواجه بودیم و یکی از اولین مواردی که در آن برهه حساس دچار لطمه شد، فعالیتهای فرهنگی، هنری و قرآنی بود که با فعالیتهای پزشکی و سلامت دولت سیزدهم، کرونا رکود کرد و رونق به فضای هنری کشور بازگشت.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتفاقات سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: پس از عادی شدن فعالیتهای فرهنگی و هنری، با اتفاقات سال ۱۴۰۱ مواجه شدیم و عدهای خارج نشین، اصل فرهنگ و هنر کشور را نشانه گرفتند و هنر و هنرمندان این کشور را تحریم کردند که اولین آسیب آن به مردم و در درجه دوم به هنرمندان بود.
وی راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فعالانه عنوان و تصریح کرد: با اتخاذ راهبرد صیانت از هنرمندان و بازگشت رونق به فضای فرهنگی و هنری کشور، کار را پیش گرفته و با قوت مسیر را ادامه دادیم.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برخی برای دریافت چند رای، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتهامهای کذایی، دروغین، نمادین و زرد وارد کردند. کاش فردی که این صحبتها انجام میداد خداوند و قیامت را مد نظر قرار میداد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ در ادامه تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحظه شروع اغتشاشات ضمن صیانت از هنرمندان به برقرای ارتباط با هنرمندان و توجیه آنها پرداخت، زمانی که بر اساس برخی از رفتارهای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موجب ورود دستگاه قضایی و امنیتی میشد، این وزارتخانه در وسط میدان برای صیانت و حفاظت از هنرمندان ایستاده بود.
وی با اشاره به جلسات متعدد فردی و جمعی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در جهت حل مسئله اظهار کرد: تلاش شد از آسیب جدی به فضای فرهنگ و هنر جلوگیری شود و از آن پاسخ گرفتیم و ضرر و آسیبها به کمینه رسید، برای قضاوت باید دریای وسیع اهالی فرهنگ و هنر را در سراسر کشور در نظر گرفت.
وی هنرمندان و رویدادهای فرهنگی و هنری کشور را سرمایههای ملی و متعلق به مردم دانست و گفت: با تلاشهای ترمیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حل مسئله افراد معدودی که دچار مشکلات قضایی و شبه قضایی شده بودند موجب شد تا این فضا به یک فضای کاملا دوستانه و پویا مبدل شود.
وی با تاکید بر تلاش وزارتخانه در جهت ایفای نقش واسط خود برای فراهم کردن فضای فعالیتهای فرهنگی برای تمامی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، بیان کرد: متأسفانه بعضی از سیاسیون که دوست نداشتند رونق و تعامل فرهنگی برای این دولت ثبت شود، تلاش کردند و با صحبتهای خلاف واقع و بیپروا نسبت به آمارهای حقیقی کف میدان اقدام کردند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای هنرمندان و قانون نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح استانها نیز ایستاده است.
وی یکی از اتفاقات مهمی که در دولت سیزدهم تحول ایجاد کرد را در حوزه بودجههای فرهنگی اعلام و تصریح کرد: به جز افزایش معمول سالیانه بودجه، در تعریف سه گام بودجهای، موجب تحول واقعی بودجهای در عرصه فرهنگ شدیم.
معاون حقوقی و امور مجلس گام نخست را در سال ۱۴۰۱، بند ز تبصره بند ۹ قانون بودجه عنوان کرد و افزود: مصوب شد که همه دستگاههای اجرایی کشور مجاز به استفاده دو درصد از بودجه خود در عرصه فرهنگی شدند.
وی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ طبق بند ی تبصره ۹ قانون بودجه سال، دستگاه و شرکتهای دولتی موسسههای وابسته به دولت مکلف به تخصیص یک درصد از بودجه خود عرصهی فرهنگی شدند.
هاشمی ادامه داد: گام سوم تحول در سال ۱۴۰۳، طبق بند ب تبصره ۱۳ اصلاح و دستگاهها، شرکتهای دولتی، موسسههای وابستهی به دولت مکلف شدند یک درصد تخصیص داده شده را به حساب خزانه واریز کنند و در صورت استنکاف خزانه قادر به برداشت آن باشد، برآورد درآمد این بند رقمی نزدیک به ۳۶ همت شد و در جداول بودجه برای مصارف ادارات و کار ویژههای مختلف تخصیص داده شد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وی این اتفاق بزرگ را نیازمند روایت از تلاش حقوقی، پارلمانی، دولتی و مالی دانست و گفت: یکی از محورهای جدی، اصلی و اساسی دستاوردهای دولت شهید رئیسی توجه ویژه و عملگرایانه به شهرستانها و تمرکز زدایی منطقی بود، همین امر موجب تشکیل قرارگاه شهید آوینی در استانها در جهت تقویت حلقههای میانی شد.
جانشین وزیر فرهنگ در پایان اعلام کرد: برای نخستین بار در دولت سیزدهم بودجه فرهنگی در برخی از شهرستانها در یک سال بیش از ۲۰ برابر شد و در عمل، اقدامی جهت تمرکز زدایی انجام شد.