روزهای خوب متغیرهای مالی شرکتهای تولیدکننده شیرینی در سال جاری
به گزارش تجارت نیوز،
برخلاف نزول مقادیر تولید و فروش شرکتهای شیرینی جات بازار سرمایه در بازه سالانه، در مقیاس فصلی طی تابستان امسال وضعیت بهتری رقم خورده است. طی تابستان امسال مقادیر تولید و فروش شرکتهای شیرینیساز بازار سرمایه بهترتیب افزایش ۱۲ و ۸درصدی را تجربه کردند. در مقیاس ماهانه طی هفت ماه نخست امسال افزایش ۶ و ۳درصدی مقادیر تولید و فروش در ۹ تولیدکننده بورسی این صنعت رقم خورده است. در تابستان امسال فروش شرکتهای شیرینیساز بازار سرمایه ۳هزار و ۸۱۷میلیارد تومان به ثبت رسید که این میزان فروش در مقایسه با تابستان سال گذشته ۳۸درصد افزایش داشته است.
در بازه ماهانه نیز این رشد تداوم داشته است. طی هفت ماه نخست امسال مجموع درآمد این صنعت 8هزار و 871میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه رشد 33درصدی را تجربه کرده است. در هفتمین ماه از سال جاری شرکتهای تولیدکننده شیرینی بازار سرمایه یکهزار و 600میلیارد تومان درآمد ثبت کردهاند که در مقایسه با مهرماه سال گذشته 43درصد رشد یافته است. عدم قیمتگذاری دستوری وضعیت شرکتهای شیرینیجات را بهبود بخشیده و موجب شده تا همواره حاشیه سود این صنعت روند باثباتی را پشت سر بگذارد. حاشیه سود بهار و تابستان سال جاری صنعت مذکور بهترتیب 28و 24درصد بوده که عملکردی مشابه متوسط فصلی داشته است.
افزایش 6درصدی تولیدات
در بازه سالانه تولیدات شرکتهای تولیدکننده شیرینی بازار سرمایه متوسط در هر سال 2درصد افزایش یافته است. در دو سال گذشته روند تولیدات این صنعت معکوس شده است. طی سالهای 1401 و 1402 بهترتیب تولید سالانه شرکتهای شیرینیجات 192 و 183هزار تن به ثبت رسیده است که نزول 4درصدی را نسبت به سال ماقبل خود تجربه کرده است. با این وجود در مقیاس فصلی وضعیت تولیدات شرکتهای شیرینی وضعیت بهتری را تجربه کرده است. در بازه فصلی طی تابستان امسال وضعیت تولیدات شرکتهای تولیدکننده شیرینی بهبود یافته است. در دومین فصل سال جاری مجموع تولیدات این صنعت 49هزار و 348تن به ثبت رسید که در مقایسه با تابستان سال گذشته 12درصد بهبود یافته است.
در مقیاس ماهانه طی هفت ماه نخست امسال تجمیع مقادیر تولیدی شرکتهای شیرینیجات بازار سرمایه 111هزار و 625تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه 6درصد افزایش یافته است. در بازه هفت ماه نخست امسال شرکت «غگز» با تولید 139تن محصول و رشد 233درصدی تولیدات خود در قیاس با مدت مشابه، رتبه اول جهش تولید را از آن خود کرده است.
رشد فروش همگام با تولید
در کنار ارزیابی تناژ تولید، بررسی مقداری فروش میتواند چشمانداز بهتری از عملکرد صنعت شیرینیجات ارائه دهد. در بازه سالانه طی 13سال اخیر میانگین مقدار فروش صنعت شیرینی 170هزار تن بوده و متوسط در هر سال 2درصد به تناژ فروش این صنعت افزوده شده است. در مقیاس فصلی همانطور که رشد تولیدات رقم خورده است، تناژ فروش نیز افزایش خوبی را تجربه کرده است. طی دومین فصل از سال جاری تناژ فروش شرکتهای تولیدکننده شیرینی بازار سرمایه 47هزار و 545تن بوده که در مقایسه با تابستان 1402 به میزان 8درصد بهبود یافته است. در بازه ماهانه تجمیع مقادیر فروش هفت ماه نخست امسال شیرینیجات 109هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه 3درصد رشد تجربه کرده است. شرکت «غگز» همانطور که در بخش تولیدات توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به ثبت برساند، در رشد تناژ فروش نیز برترین شرکت در صنعت شیرینیجات بوده است. طی هفت ماه نخست امسال 134هزار تن مقدار فروش این صنعت بوده که در مقایسه با مدت مشابه 113درصد رشد تجربه کرده است.
طعم خوش نرخ آزاد
نقطه عطف شرکتهای تولیدکننده شیرینی، عدم قیمتگذاری دستوری محصولات تولیدی این صنعت است. نرخگذاری آزاد موجب شده در سالهای گذشته بهرغم نزول مقادیر تولید و فروش این صنعت، سودآوری در سطوح بالا باقی بماند. ارزیابی متوسط نرخ فروش محصول اصلی 9شرکت تولیدکننده شیرینیجات بازار سرمایه در 7ماه نخست امسال متوسط 30درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است. در این مقیاس بیشترین رشد نرخ فروش به شرکت «غسالم» تعلق دارد. این شرکت در هفت ماه نخست امسال نرخ فروش محصول اصلی خود، یعنی کیک، را با 53درصد رشد به فروش رسانده است. در هفتمین ماه از سال جاری میانگین 5درصد به نرخ فروش محصول اصلی این صنعت در قیاس با متوسط 1403 به فروش رسانده است. در این مقیاس بیشترین رشد نرخ فروش به شرکت «غپینو» تعلق دارد. این شرکت توانسته ویفرهای خود را با 12درصد رشد نسبت به متوسط 1403 به فروش رساند. مقایسه نقطهبهنقطه نرخ فروش شرکتهای شیرینیجات بازار سرمایه نشان از افزایش 33درصدی نرخ محصول اصلی این صنعت در مهر ماه دارد. در این ماه نیز «غپینو» ویفرهای خود را 58درصد بیشتر از مهرماه 1402 به فروش رسانده و با این اوصاف برترین شرکت مهرماه بوده است.
جهش درآمدی «غگز»
در 13سال گذشته متوسط در هر سال درآمد فروش شرکتهای تولیدکننده محصولات شیرینی با رشد 38درصد همراه بوده است. طی سال 1401 جهش 96درصدی درآمد فروش در این صنعت رقم خورده است. طی سال گذشته جهش درآمد 24درصد در شرکتهای تولیدکننده شیرینی رقم خورده که این میزان رشد در قیاس با متوسط سالانه 14درصد نزول شتاب تجربه کرده است.
در مقیاس فصلی همانطور که مقادیر تولید و فروش وضعیت خوبی را به ثبت رسانده، درآمد فروش با افزایش مناسبی همراه بوده است. طی فصل تابستان امسال تجمیع درآمد شرکتهای شیرینی بازار سرمایه 3هزار و 817میلیارد تومان بوده که در مقایسه با تابستان سال گذشته 38درصد بهبود یافته است. طی هفت ماه نخست امسال مجموع فروش این صنعت 8هزار و 871میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32درصد بهبود یافته است. در سال جاری برترین عملکرد به شرکت «غگز» تعلق دارد. این شرکت که توانست در بحث جهش مقادیر تولید و فروش عملکرد درخشانی را از خود به نمایش بگذارد، در رشد درآمدی نیز یکهتاز میدان بوده است. در هفت ماه نخست امسال تجمیع درآمد «غگز» 67میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با مدت مشابه جهش 257درصدی را تجربه کرده است.
ثبات حاشیه سود شیرینی جات
از آنجا که قیمتگذاری در شرکتهای تولیدکننده محصولات شیرینیجات به صورت آزاد صورت میگیرد، حاشیه سود این صنعت همواره از پایداری و ثبات بالایی برخوردار است. در بازه سالانه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت در 13سال اخیر بهترتیب 26، 19 و 18درصد بوده است. طی سال 1402وضعیت سودآوری شرکتهای شیرینیجات بازار سرمایه 7درصد بهبود یافته و متوسط آن به 28درصد افزایش یافته است. در مقیاس فصلی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکتهای شیرینیجات بازار سرمایه بهترتیب 32، 24 و 27درصد بوده است.
متوسط متغیرهای سودآوری این صنعت در تابستان امسال به 24درصد رسیده است که در مقایسه با میانگین فصلی 4درصد نزول یافته است. بااینحال از آنجا که میانگین حاشیه سود شیرینیجات در بهار سال جاری 28درصد بوده، میتوان انتظار داشت که در فصول آتی وضعیت سودآوری این صنعت بهبود یابد. از میان 9 نماد تولیدکننده محصولات شیرینی بازار سرمایه، «غپینو» سودآورترین شرکت این صنعت بوده است. حاشیه سود این شرکت در سال 1402 و تابستان امسال بهترتیب 32 و 33درصد به ثبت رسیده است که در مقایسه با دیگر شرکتها عملکرد بسیار درخشانی برای غپینو محسوب میشود.
منبع :
دنیای اقتصاد