فانی لند‌

رکورد پیمایش 6 هزار کیلومتری موتور سیکلت برقی با انرژی خورشیدی

به گزارش تجارت نیوز،

در دنیای امروز که بحران‌های محیط‌زیستی و انرژی به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده است، کشورهای مختلف در فکر راهکارهایی برای کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی و ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. در این راستا، انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع پاک و پایدار، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان راه‌حل‌های نوآورانه پیدا کند.

استفاده از انرژی خورشیدی به‌ویژه در مناطقی که زیرساخت‌های برق‌رسانی ضعیف است، به‌ عنوان یک راهکار جذاب و موثر مطرح شده است. یکی از پروژه‌های برجسته‌ای که نشان‌دهنده پتانسیل این فناوری است، سفر موفقیت‌آمیز یک موتورسیکلت برقی به نام «روم ایر» است که با استفاده از پنل‌های خورشیدی توانست مسافت ۶ هزار کیلومتر را طی کند.

این سفر 17 روزه از نایروبی، پایتخت کنیا، آغاز شد و در استلنبوش، آفریقای جنوبی، به پایان رسید. سفر موتورسیکلت روم ایر به طرز چشمگیری توجه‌ها را به این مساله جلب کرده است که انرژی خورشیدی می‌تواند راه‌حل موثری برای حمل‌ونقل در مناطقی باشد که فاقد زیرساخت‌های برق‌رسانی هستند.

ثبت رکورد جدید با موتور سیکلت برقی روم ایر

موتورسیکلت روم ایر، که از سوی شرکت سوئدی-کنیایی «روم» طراحی و ساخته شده است، در این سفر ۶ هزار کیلومتری، از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی باتری‌های خود استفاده کرد. این موتورسیکلت با عبور از پنج کشور آفریقایی شامل کنیا، تانزانیا، مالاوی، زامبیا و بوتسوانا، موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی برای سفرهای طولانی‌مدت شد. سفر از نایروبی در تاریخ 29 سپتامبر آغاز شد و در 16 اکتبر به استلنبوش رسید.

تیم شرکت‌کننده در این سفر، که شامل دو موتورسیکلت و دو خودرو پشتیبانی بود، در طول 17 روز به‌طور میانگین روزانه 400 کیلومتر را با هر باتری طی کردند. این تیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید توانستند انرژی لازم برای این مسافت‌های طولانی را تنها از طریق پنل‌های خورشیدی تامین کنند.

در طول سفر، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها شرایط آب‌وهوایی و پوشش ابری بود. این شرایط باعث می‌شد در برخی از روزها، انرژی خورشیدی کافی برای شارژ کامل باتری‌ها تامین نشود. برای مقابله با این مشکل، تیم مجبور بود مسیر خود را طوری تنظیم کند که بتواند از پوشش ابری فرار و در مکان‌هایی با آسمان صاف انرژی خورشید را جذب کند.

با وجود این چالش‌ها، تیم توانست در روزهای پایانی سفر، رکورد جدیدی از مسافت‌ طی‌شده در یک روز ثبت کند. در آخرین روز سفر، این موتورسیکلت هزار کیلومتر را در کمتر از 18 ساعت طی کرد، رکوردی که توانایی بالای این موتورسیکلت در شرایط مختلف را به نمایش گذاشت.

هدف از سفر با موتور سیکلت برقی روم ایر

هدف اصلی از این سفر، به‌ویژه برای شرکت روم، نشان دادن توانایی‌های انرژی خورشیدی به‌ عنوان یک راه‌حل پایدار و قابل‌ اعتماد برای تامین انرژی موتورسیکلت‌های برقی در مناطقی با زیرساخت‌های ضعیف بود.

ماسا کیتویی، مالک محصول روم و یکی از سواران این سفر، دراین‌باره توضیح داد، هدف از این سفر این بود که ثابت کنند می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی و بدون وابستگی به شبکه‌های برقی، سفرهای طولانی‌مدت را به‌ویژه در مناطق آفریقایی که فاقد زیرساخت‌های شارژ هستند انجام داد.

او معتقد است این سفر ثابت کرد حتی در شرایطی که دسترسی به شبکه‌های برقی وجود ندارد، می‌توان با استفاده از برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب، از موتورسیکلت‌های برقی به‌ طور موثر و کارآمد استفاده کرد.

این سفر به‌ طور خاص درصدد شکستن مرزهای موجود در خصوص عبور از جنوب صحرای آفریقا بدون وجود زیرساخت‌های شارژ از پیش نصب‌شده بود. هدف روم از این کار، اثبات این نکته بود که انرژی خورشیدی می‌تواند به‌ عنوان یک منبع اصلی انرژی برای تامین برق وسایل نقلیه برقی در مناطق دورافتاده و کم‌توسعه عمل کند.

کیتویی دراین‌باره می‌گوید، اگر بتوان در هر نقطه‌ای که امکان شارژ تلفن همراه وجود دارد موتورسیکلت را شارژ کرد، پس امکان استفاده از دوچرخه‌های برقی حتی در مناطق دورافتاده نیز میسر خواهد بود.

بازار موتورسیکلت‌های برقی در آفریقا

این سفر نه‌تنها یک دستاورد مهم در زمینه حمل‌ونقل پایدار بود بلکه توجه‌ها را به روند روبه‌رشد بازار موتورسیکلت‌های برقی در آفریقا جلب کرد. بر اساس گزارش‌ cnn، بازار خودروهای برقی آفریقا ارزش‌ حدود 16 میلیارد دلاری دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 به 25 میلیارد دلار برسد.

یکی از عوامل اصلی این رشد، کاهش هزینه‌های عملیاتی است. برق معمولاً ارزان‌تر از بنزین است و موتورسیکلت‌های برقی به دلیل کاهش قطعات مکانیکی، هزینه‌های نگهداری کمتری دارند. در نتیجه، موتورسواران می‌توانند سالانه 400 تا 700 دلار صرفه‌جویی کنند و موتورسیکلت‌های برقی به گزینه‌ای جذاب از نظر مالی برای کاربران تبدیل شده‌اند.

علاوه بر این، موتورسیکلت‌های برقی با طراحی مقاوم به شرایط جاده‌های ناهموار آفریقا، به‌ طور خاص برای شرایط این قاره ساخته شده‌اند. این موتورسیکلت‌ها برخلاف موتورسیکلت‌های معمولی که به زیرساخت‌های شارژ پیچیده نیاز دارند، از منابع انرژی پاک مانند خورشید استفاده می‌کنند و به همین دلیل، نیازی به  سیستم‌های برق‌رسانی سنتی ندارند.

سفر ۶ هزار کیلومتری موتورسیکلت روم ایر، به‌ عنوان یک موفقیت بزرگ در زمینه حمل‌ونقل پایدار، ثابت کرد استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند یک راه‌حل موثر برای تامین برق وسایل نقلیه برقی در مناطق دورافتاده و کم‌توسعه باشد.

این سفر نه‌تنها یک آزمایش موفقیت‌آمیز برای موتورسیکلت‌های برقی در شرایط سخت آفریقا محسوب می‌شود، بلکه به‌ طور خاص نشان داد می‌توان از انرژی خورشیدی برای حل مشکلات مربوط به کمبود زیرساخت‌های برق‌رسانی استفاده کرد. کیتویی و تیم همراهش با این اقدام، گامی بزرگ در جهت ارتقای اعتماد به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته‌اند و این پیام را به جهانیان رسانده‌اند که با استفاده از منابع پاک و تکنولوژی‌های نوین، می‌توان چالش‌های بزرگی را حل کرد.

با توجه به رشد روزافزون تقاضا برای موتورسیکلت‌های برقی و پتانسیل‌های موجود در بازار آفریقا، به‌ نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌ویژه در سفرهای بین مناطق روستایی و شهری، گزینه‌ای اصلی به شمار رود. این دستاورد می‌تواند نمونه‌ای الهام‌بخش برای سایر استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل‌ونقل پایدار در سراسر جهان محسوب شود.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!