فانی لند‌

سقوط ارزش هونگچی در بازار ایران/ سدان چینی محکوم به شکست است؟

به گزارش تجارت نیوز،

هونگچی از زیرمجموعه‌های خودروساز چینی فاو که به تولید و عرضه خودروهای لوکس چینی شهرت یافته، نقش عمده‌ای در تهیه خودروهای تشریفاتی مقامات چینی ایفا کرده است. با این حال تا سال 2018 و پیش از ری‌برند و تغییر سیاست‌های فروش خود، نتوانسته بود موفقیت چشمگیری در بازار کسب کند و حتی دو بار مجبور به توقف تولید شد.

این خودروساز چینی با تغییر سیاست‌های فروش در سال 2018 توانست فروش بهتری را تجربه کند، اما همچنان در میزان فروش تفاوت محسوسی با دیگر برندهای مطرح چین دارد.

هونگچی در ایران

بی‌ام کارز، یکی از زیرمجموعه‌های بهمن موتور، پس از آزادسازی واردات خودرو اقدام به واردات خودروهای لوکس چینی کرد که برند هونگچی یکی از سبد محصولات این شرکت است.

سبد محصولات هونگچی بی‌ام کارز شامل دو محصول این شرکت به نام‌های H5 و E-QM5 است که از پلتفرم مشترکی بهره می‌برند. این پلتفرم براساس نسل سوم مزدا 6 طراحی شده است.

این دو خودرو در ابتدای عرضه به علت جای‌گیری در سگمنت D و امکانات قابل توجه خود، با استقبال زیادی مواجه شدند و حتی با قیمتی معادل چهار برابر قیمت عرضه، به فروش گذاشته شدند. با این حال، پس از مدتی، کاهش چشمگیر تقاضا برای این خودروها مشاهده شد و اکنون در آگهی‌های آنلاین با قیمتی پایین‌تر از قیمت عرضه به فروش می‌رسند.

سرنوشت دو خودروی هونگچی در بازار ایران

هونگچی H5 که با قیمت تمام‌شده دو میلیارد و 909 میلیون تومان به دست منتخبان سامانه یکپارچه رسید و در ابتدای حضورش در بازار با قیمت‌گذاری بالای 10 میلیارد تومان همراه بود، اکنون حتی با قیمت سه میلیارد و 100 میلیون تومان هم در بازار خریدار چندانی ندارد.

این وضعیت برای خودرو برقی این برند، یعنی هونگچی E-QM5، به‌مراتب بدتر است. قیمت بازار آزاد این خودرو حتی پایین‌تر از قیمت عرضه‌کننده اصلی آن است. این خودرو که توسط بی‌ام کارز با قیمت دو میلیارد و 137 میلیون تومان به دست مشتریان رسیده بود، اکنون حتی با قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان هم مشتری ندارد.

چرا هونگچی در بازار ایران محکوم به شکست است؟

هونگچی نسبت به دیگر برندهای چینی در بازار ایران برندی ناشناخته است و بازاریابی و مارکتینگ آن به صورت مطلوب انجام نشده است. این خودرو که یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی چینی محسوب می‌شود تا پیش از تغییر سیاست‌های شرکت، نتوانسته بود فروش مناسبی را حتی در بازار چین تجربه کند. این رویکرد ضعیف در بازاریابی، توسط بی‌ام کارز نیز تکرار شده و شکست این برند در بازار ایران را رقم زده است.

تعرفه بالای وارداتی، این خودروها را در دسته‌ای قرار داده که رقبای زیادی در میان مونتاژی‌های ایران دارند. از سوی دیگر، تجربه بازار ایران نشان داده است که تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور چینی بسیار بیشتر از سدان‌های چینی است.

پنج سال ممنوعیت واردات و انحصار بازار توسط خودروهای چینی و همچنین مشکلات مرتبط با این خودروها، بخش زیادی از مصرف‌کنندگان را دل‌زده کرده است. حضور خودروهای وارداتی از برندهای مطرح دنیا چون آئودی، فولکس‌واگن، مزدا، کیا و تویوتا از محبوبیت خودروهای لوکس چینی کاسته است.

نبود زیرساخت‌های مناسب برای خودروهای برقی نیز تأثیرات منفی زیادی بر موفقیت مدل E-QM5 داشته است. به همین دلیل، شکست این برند در رابطه با E-QM5 حتی محسوس‌تر است.

امکانات فنی این دو خودرو در جدول زیر قابل مشاهده است. 




مشخصات



هونگچی H5



هونگچی E-QM5





کشور سازنده



چین



چین





سال (طراحی)



2023



2021





موتور



4 سیلندر 16 سوپاپه



تمام برقی





حجم موتور



1989 سی‌سی







تنفس موتور



توربوشارژ



تمام برقی





انتقال نیرو



دیفرانسیل جلو



دیفرانسیل جلو





حداکثر قدرت



222 اسب بخار 



190 اسب بخار 





حداکثر گشتاور



340 نیوتن‌متر 



320 نیوتن‌متر 





جعبه دنده



8 سرعته خودکار



گیربکس 1 سرعته برقی





شتاب 0 تا 100



7.8 ثانیه



8.2 ثانیه





حداکثر سرعت



230 کیلومتر در ساعت



160 کیلومتر در ساعت





وزن



1635 کیلوگرم



1900 کیلوگرم





ابعاد (میلی‌متر)



4985 طول – 1865 عرض – 1465 ارتفاع



5040 طول – 1910 عرض – 1569 ارتفاع





فاصله بین دو محور



2920 میلی‌متر



2990 میلی‌متر





مصرف سوخت ترکیبی



6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر







حجم باک/پکیج باتری



58 لیتر



54 کیلو وات ساعت




برای مطالعه بیشتر صفحه تحلیل بازار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

منبع خبر

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!