«سینما» از مسیر اصلی خود خارج شده است/ «نفوذ در عرصه فرهنگ» میتواند از «نفوذ در عرصه امنیتی» بدتر باشد – اخبار سینمای ایران و جهان
به گزارش سینماپرس: «سید سعید سیدزاده» ضمن بیان این مطلب که اکنون حجم بالای فیلمهای تفننی و سطحی باعث شده مخاطب حس کند سینما دیگر نمیتواند پاسخگوی نیاز معنوی یا حتی تفریحیاش باشد، گفت: نمیگوییم مردم نباید بخندند یا شاد باشند، اما وقتی فیلمها یا بیش از حد سیاهنمایی و نکبتزدگی میکنند یا محتوای هرزه و خجالتآور دارند، دیگر سینما از مسیر اصلی خود خارج شده است.
«سید سعید سیدزاده» تهیه کننده پیشکسوت سینمای کشور در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس اظهار کرد: از زمانی که سینمای ما از مسیر انقلاب فاصله گرفت، حمایت از سینمای ارزشمدار و انقلابی کمرنگ شد. فیلمهایی ساخته شد که دیگر آنگونه که باید، برای مخاطب ارزش و معنا نداشتند.
وی افزود: مخاطبانی که پیشتر به دنبال دریافت پیام و معنا از سینما بودند، وقتی دیدند فیلمها چیزی به آنها اضافه نمیکند، بهتدریج از سینما فاصله گرفتند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب بخیر فرمانده» و «خداحافظ رفیق» در انتقاد نسبت به آثار کمدی مبتذل بیان کرد: امروزه بیشتر مخاطبان برای تفنن و پر کردن اوقات فراغت به سینما میروند. آن گروه از مخاطبانی که به دنبال دریافت ارزش، فهم و پیام گرانبها بودند، دیگر حضور چندانی در سینما ندارند. طبیعتاً، این وضعیت باعث شد فیلمهای دارای اندیشه انقلابی، ارزشی، دینی و انسانی با استقبال کمتری مواجه شوند.
او تاکید کرد: البته نمیتوان گفت که این فیلمها از وجه سرگرمی بیبهره بودند؛ اما اکنون حجم بالای فیلمهای تفننی و سطحی باعث شده مخاطب حس کند سینما دیگر نمیتواند پاسخگوی نیاز معنوی یا حتی تفریحیاش باشد. بسیاری از افراد از حضور در سینما خجالت میکشند و حتی نمیخواهند فرزندانشان به تبلیغات فیلمها نگاه کنند. این نشاندهنده شکاف عمیقی است که میان سینمای امروز و ارزشهای گذشته ایجاد شده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» اتصریح کرد: نمیگوییم مردم نباید بخندند یا شاد باشند، اما وقتی فیلمها یا بیش از حد سیاهنمایی و نکبتزدگی میکنند یا محتوای هرزه و خجالتآور دارند، دیگر سینما از مسیر اصلی خود خارج شده است.
سیدزاده در پاسخ به این پرسش که دلیل این تحولات مخرب در سینما و چیست؟ بیان کرد: برای پاسخ به این سوال، باید به دورهای حدود ۲۰ سال پیش برگردیم. در آن زمان، من در بنیاد فارابی و حوزه هنری فعالیت داشتم و مسائل فرهنگی و سینمایی کشور را رصد میکردم. شاهد بودم که پولهایی از خارج کشور به برخی افراد خاص داده میشد تا موضوعات مشخصی را در قالب فیلم بسازند.
وی افزود: حتی کسی به دفتر من آمد و صراحتاً گفت: «به من گفتهاند این موضوع را بساز و ما دو تا سه برابر هزینه ساخت را به تو میدهیم؛ مابقی هم نوش جانت!» این مسئله نشان میدهد که دخالتهای خارجی و سوءاستفادههای داخلی تا چه حد در انحراف سینمای ایران نقش داشته است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «دست ناپیدا» به مسئله نفوذ فرهنگی اشاره کرد و تصریح نمود: نفوذ در عرصه فرهنگ میتواند از نفوذ در عرصه امنیتی بدتر باشد. متاسفانه توجهی به این موضوع نمیشود. مسئولین فرهنگی کشور، گاهی در دست افرادی قرار میگیرند که اهدافی منافقانه دارند و به فضای تصمیمگیری وارد میشوند و در نتیجه، تصمیمات فرهنگی غلطی میگیرند. این وضعیت فرهنگ ماست.
وی تاکید کرد: ما به مسئولین در دورههای مختلف گفتیم که باید مراقب جوانها و سینمای کشور باشیم. فیلمسازهای ما خیلی خوب هستند، بچهها بسیار با شرافت و با استعدادند. اما وضعیت کنونی جامعه ما، با تمام مشکلات اقتصادی که مردم با آن مواجهاند، کار را سخت کرده است.
«سید سعید سیدزاده» در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: وقتی یک فیلمساز نمیتواند از کشورش حمایت لازم را دریافت کند تا در راستای اهداف انقلاب و برای مردم کشور خودش فیلم بسازد، شرایط دشوار میشود. اگر در داخل کشور حمایتی نباشد، حتماً فرد ممکن است به سمت پیشنهادات دیگر برود و ممکن است از اصول و کشور خود دور شود.