عبدالجبار کاکایی: آثار مستقل ترانه‌سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر داوری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

عبدالجبار کاکایی: آثار مستقل ترانه‌سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر داوری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به تغییرات مثبت در روند داوری و توجه به آثار مستقل ترانه‌سرایان در این جشنواره گفت: بخش موسیقی و ترانه میزبان ۹ اثر بود که داوری این تعداد برای جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. با این وجود، آثار کیفیت مناسبی داشتند.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، عبدالجبار کاکایی درباره تغییرات جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: امسال ترانه‌سرایان می‌توانستند آثار خود را به‌ صورت مستقل ارسال کنند و داوری بر این آثار صورت می‌گیرد. این تغییر یک اقدام مثبت است که به توجه بیشتر به ترانه‌سرایان منجر می‌شود و امیدواریم در آینده نیز ادامه یابد.

وی درباره آثار ارسال‌ شده به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: در این دوره، ۹ اثر به جشنواره ارسال شده است. با توجه به اینکه تولید قطعات موسیقی به صورت تک‌آهنگ در فضای مجازی به شکل فراوان انجام می‌شود باید ارتباطی با موسسات موسیقی برقرار می‌شد و از آنها برای ارسال آثار دعوت به عمل می‌آمد.

کاکایی افزود: البته گمان می‌کردم شاید دلیل این اتفاق، دوره‌های پیشین جشنواره بوده که معمولاً داوری‌ها بر روی آثاری انجام می‌شد که در اختیار دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و به همین علت مابقی افراد تمایلی برای حضور در این جشنواره‌ها ندارند به دلیل اینکه تصور می‌کنند تنها آثاری که دفتر موسیقی تولید کرده، جایزه خواهند گرفت. در این دوره خوشبختانه قرار بر این شده که از دفتر موسیقی نیز آثاری جمع‌آوری شود اما با این اوصاف بررسی و داوری ۹ اثر برای جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. با این وجود، آثار بررسی‌شده، کیفیت مناسبی داشتند و تعدادی از آنها انتخاب شدند.

داور و مشاور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره جایگاه ترانه در موسیقی امروز بیان کرد: ترانه گاهی اوقات تولید می‌شود و موسیقی بر روی آن قرار می‌گیرد و از جهت چینش کلام به شعر نزدیک است و در آن صورت از نظر ارزش کلامی، اگر بخواهیم جدای از موسیقی بررسی کنیم، کلام جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند اما یک زمانی هم کلام بر روی موسیقی قرار می‌گیرد که شاعر ناچار به جابجایی ارکان جمله می‌شود و شکل خوانش و چینش بصری کار ضعیف‌تر می‌شود اما در اجرا و تلفیق با موسیقی قوت و قدرت خودش را حفظ می‌کند، براین اساس می‌توان به دو نوع کلام ترانه، توجه کرد اول کلامی که پیش از تولید موسیقی خلق شده و دوم کلامی که با موسیقی تلفیق شده است که هر دو دارای ارزش‌گذاری متفاوت هستند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری و با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ ماه امسال در تهران و استان‌های کشور برگزار می‌شود.

منبع خبر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها