قیمت خودروهای وارداتی؛ استارت رقابت برای خرید خودرو وارداتی
فرارو– فروش خودروهای وارداتی از چهارشنبه دوم آبان برای سومین مرحله از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد.
به گزارش فرارو؛ برخلاف اینکه در خبرها از ۱۹ مدل جورواجور بهعنوان خودروهای وارداتی اسم برده میشود، اما در اصل با انتخابهای محدودتری طرف هستیم. اگر نسخههای تکرنگ و دورنگ بایک X۵۵ و نسخههای بنزینی و هیبریدی شاینمکس ایرانخودرو را یک مدل درنظر بگیریم، سومین مرحله از پیشفروش خودرو وارداتی با عرضه ۱۷ خودرو مختلف استارت میخورد. از بین مدلهای حاضر تکلیف قیمت ۱۱ خودرو مشخص است و آنطرف فعلا قیمت هشت مدل دیگر بهشکل علیالحساب اعلام شده.
تویوتا لوین وارداتی برخلاف چیزی که احتمالا تصور میشود، ژن چینی دارد. برند مطرح چینی یعنی GAC کار تولید تویوتا لوین را برعهده گرفته و حالا در قالب سومین مرحله از پیشفروش خودرو وارداتی شاهد افزایش ۳۲۵ میلیون تومانی قیمت تویوتا لوین هستیم.
قیمت تویوتا لوین طبق جدولی که برای سومین مرحله از پیشفروش خودرو وارداتی منتشر شده، بهشکل قطعی دو میلیارد و ۶۹ میلیون تومان بهچشم میخورد، اما بعد اضافهشدن هزینههای جانبی قیمت تویوتا لوین وارداتی به دو میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان میرسد که نسبت به مرحله قبلی فروش خودرو وارداتی رشد ۳۲۵ میلیون تومانی را نشان میدهد.
تویوتا لوین یکی از مطرحترین سدانهای مرحله سوم فروش خودرو وارداتی است و در این فهرست باید از تویوتا کرولا الیت هم اسم ببریم.
تویوتا کرولا الیت یعنی دومین سدان تویوتا در این مرحله توسط سایپا وارد کشور شده و برخلاف تویوتا لوین برای اولینبار به سامانه یکپارچه راه پیدا میکند. بااینکه قیمت تویوتا لوین را میدانیم، اما هنوز قیمت تمامشده تویوتا الیت سایپا مشخص نیست و علیالحساب یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بهاسم قیمت مبادی ورودی روبروی اسم تویوتا کرولا الیت دیده میشود.
تویوتا کرولا الیت از حیث فنی بالاتر از تویوتا لوین قرار میگیرد و بهجای پیشرانه ۱.۲ لیتر از پیشرانه ۱.۸ لیتر استفاده میکند. بهزبان ساده قدرت تولیدی تویوتا لوین و تویوتا کرولا بهترتیب ۹۸ و ۱۳۵ اسببخار است و در سایر آیتمها هم میتوانیم برتری فنی تویوتا کرولا الیت را نسبت به تویوتا لوین بهچشم ببینیم.
تویوتا کرولا، تنها محصول وارداتی سایپا در مرحله سوم فروش خودروهای وارداتی نیست و مثل مراحل قبلی اسم چانگان CS۳۵ پلاس خودنمایی میکند.
چانگان CS۳۵ پلاس یکی از شاسیبلندهای وارداتی این مرحله است و یکی دیگر از چینیهای حاضر در فروش خودروهای وارداتی محسوب میشود.
چانگان CS۳۵ پلاس توسط سایپا یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بهفروش میرسد و در بازار آزاد قیمت چانگان CS۳۵ پلاس وارداتی سایپا به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میرسد.
چانگان CS۳۵ پلاس سایپا در این مرحله از نوع تیپ ۳ است و خبری از عرضه چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ وجود ندارد. محصولی که از حیث فنی تفاوتی با تیپ ۲ نمیبینید و از همان موتور ۱.۴ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ استفاده میکند. درعوض با آپشنهای بیشتری از جمله کیسه هوا جانبی، کیسه هوا پردهای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پاناروما، قابلیت بسته شدن خودکار سانروف و دوربین جانبی در فهرست خودروهای وارداتی گنجانده شده است.
کیا اسپورتیج را باید یکی از جذابترین مدلهای این مرحله بدانیم. مدلی که حدود ۲۰ هزار یورو ارزش دارد، اما هنوز قیمت مصرفکننده آن بهشکل قطعی مشخص نشده است.
کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ بعد رونمایی در نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد بهعنوان پنجمین نسل از این مدل شاسیبلند به سومین مرحله فروش خودرو وارداتی راه پیدا کرده است.
کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ با پیشرانهها و گیربکسهای مختلفی طراحی شده، اما کوشاخودرو بهعنوان شرکت واردکننده سراغ نسخه اقتصادی یعنی پیشرانه ۱.۵ لیتر رفته که توانایی آزاد کردن ۱۹۸ اسببخار و ۲۵۳ نیوتنمتر را دارد.
کیا K۵ نیز دومین نماینده کیا در این مرحله بهشمار میرود و ذاتا نسخه جدیدی از کیا اپتیماست. این یکی با ۴.۹ متر طول در دسته خودروهای سدان قرار میگیرد که با موتور دو لیتر تنفس طبیعی ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۱۹۶ نیوتنمتر گشتاور خروجی را روانه چرخها میکند.
سومین مرحله فروش خودرو وارداتی در ظاهر با حضور ۱۹ مدل جورواجور آغاز شده است. اگر بایک X۵۵ تکرنگ و دورنگ را کنار دانگفنگ شاینمکس بنزینی و هیبریدی را یک مدل در نظر بگیریم آنوقت تعداد مدلهای وارداتی به ۱۷ عدد میرسد.
جتا SV۷، جتا SV۵، بایک X۵۵، تانک ۳۰۰، اشکودا کاروک و بیوایدی سانگیانگ پلاس جزو شاسیبلندهای عرضهشده در این مرحله بهحساب میآیند و آنطرف مدلهای از جمله دانگفنگ شاینمکس، هونداسیتی، لاماری HEV، اشکودا اکتاویا، امجی ۵ و امجی جیتی در دسته خودروهای سدان قرار میگیرند.