فانی لند‌

ماجرای لو رفتن اسناد مهم هیلو چه بود؟

۲۰۲۴، سال عجیبی بود. از سمتی شاهد بازی‌های با کیفیت بسیاری بودیم که سازندگان برای آن حسابی تلاش کرده بودند و از سوی دیگر، گروه‌های هکری و لیکرها تلاش کردند تا از عمومی کردن هیچ اطلاعات محرمانه‌ای دریغ نکنند. به نظر، این افشاگرها تعطیلات کریسمس را بیکار نبودند و به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه‌شان، سال ۲۰۲۴ را با یکی از بحث‌ برانگیزترین افشاگری‌ها، یعنی لو رفتن اطلاعات بسیاری مهمی از مجموعه هیلو و خصوصا نسخه اول بازی به پایان رساندند. با ویجیاتو و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

همه چیز از یک توییت و یک ویدیوی عجیب شروع شد. این ویدیو، مسترچیف را این بار با دوربین سوم شخص به تصویر می‌کشید که می‌توانست در محیط حرکت کرده و به صورت یک بازی شوتر سوم شخص شلیک کند. خیلی زود، مشخص شد که نزدیک به 90 گیگابایت از فایل‌های اولیه بازی Halo Combat Evolved لو رفته و ویدیو مذکور، نشان دهنده حالتی کنسل شده است که به صورت آزمایشی در اختیار گروهی از گیمرها قرار گرفته بوده است.

از دیگر اطلاعات این لیک می‌توان به ابزارهای سازندگان برای ساخت بازی، دیگر بتاهای قابل تجربه، نسخه‌های ابتدایی بازی و نهایتا تمامی اسناد این بازی اشاره کرد که حالا به صورت رایگان در اینترنت قرار گرفته و قابل دانلود است. اطلاعات لو رفته از بازی عمدتا شامل فایل‌های ابتدایی هیلو از سال 1998 و بیلد سال 2000 بازی است که در E3 سال 2000 به نمایش درآمده است.

همین حواشی باعث شد تا عده‌ای مشکوک شوند که اطلاعات لو رفته مربوط به Halo Digsite Archive بوده و توسعه‌دهندگان این پروژه مسئول لو رفتن این اطلاعات بوده است. با وجود این قضایا، یکی از افراد تیم Digsite اعلام کرده که اگرچه اطلاعات لو رفته مربوط به این پروژه می‌شود، اما با وجود تمام ناراحتی‌های پیش آمده طی روند این برنامه، احتمالا اعضای شرکت‌کننده آن در لو رفتن اطلاعات دست نداشته‌اند. ماجرا از جایی شروع می‌شود که مایکروسافت پس از انتشار موفق هیلو ۲ تلاش می‌کند تا موفقیت آن را تضمین کند و بخشی از اعضای تیم توسعه و مادسازها به صورت داوطلبانه مامور می‌شوند تا با کاوش در فایل‌های قدیمی سری هیلو، گیم مودهای جدیدی را برای نسخه‌های جدید طراحی کنند.

اگرچه در ابتدا قرار بود که همه چیز به صورت داوطلبانه دنبال شود، اما ظاهرا مایکروسافت آن‌طور که باید و شاید از این تیم حمایت مالی نکرد و به دلیل مشکلات بالای هزینه‌ها و انتظار بالای اعضا از مایکروسافت پروژه شکست خورد و نزدیک به نیمی از توسعه‌دهندگان اعلام کردند که علاقه‌ای به ادامه همکاری با پروژه را نخواهند داشت. اینکه پس از گذشت بیست سال، تازه این موضوع به بیرون درز کرده واقعا اتفاق عجیبی است. اینکه آیا واقعا تیم توسعه این پروژه در لو رفتن این موضوعات نقش داشته یا نه، موضوعی است که باید پیگیری شود و مشخص نیست که در ادامه چه خواهد شد.

با وجود این اتفاق، سوال مهمی پیش می‌آید و آن اهمیت جامعه بازیکنان و طرفداران هیلو برای مایکروسافت است. انتشار آخرین نسخه Halo یعنی Infinite با حواشی بسیاری روبه‌رو شد. شکل و شمایل عجیب بازی از معدود شکایات بازیکنان و طرفداران بازی بود که حل شد و با این وجود، روز به روز پشتیبانی از این بازی به شکل ضعیف‌تری ادامه یافت و حتی بسیاری از وعده‌های مایکروسافت برای ارائه حالت‌های قدیمی سری در دسترس قرار نگرفت، یا مثل حالت اسپلیت اسکرین بازی پس از مدتی طولانی و تنها روی نسخه‌های کنسولی به بازی اضافه شد. احتمالا این ایده که مایکروسافت روزی از طرفداران برای بهبود بازی استفاده می‌کرده موضوع ناراحت‌کننده‌ای است و اطلاعات موجود در فایل‌های منتشر شده مثل حالت سوم شخص و یا گیم مودهای خلاقانه‌ داخل این لیست همگی منابعی هستند که احتمالا با منحل شدن تیم Halo Digsite به کل رها شده‌اند.

تغییر نام استودیو 343Industries به Halo Studios و وعده‌هایی که مایکروسافت به طرفداران این مجموعه داده، خبر از یک آینده درخشان برای سری هیلو می‌دهد و تغییر موتور بازی‌سازی این سری به Unreal Engine و تحولات این مجموعه قابل احترام و ارزشمند است، اما نباید فراموش کنیم که ارزشمندترین سرمایه برای هر ناشر در مرحله اول مخاطبین او بوده و بهتر است تا مایکروسافت برای یک بار هم که شده از نظرات طرفداران قدیمی سری برای ساخت نسخه‌های آتی استفاده کند.

اما نظر شما چیست؟ آیا به آینده سری هیلو امیدوار هستید و به نظر شما، مایکروسافت با تعطیل کردن تیم Halo Digsite کار درستی انجام داده است؟

منبع خبر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!