فانی لند‌

مصاحبه ویجیاتو با صاحب اکانت مطرح PlayStation Game Size

اگر جزو عده‌ای هستید که آخرین اخبار مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق توییتر دنبال می‌کنید، احتمالا با اکانت PlayStation Game Size آشنا هستید؛ اکانتی که یک منبع معتبر برای آگاهی از حجم بازی‌های جدید روی کنسول‌های پلی‌استیشن محسوب می‌شود و حتی بازی‌های مختلفی را پیش از رونمایی رسمی لیک کرده است.

شاید با پیش‌زمینه قبلی فکر کنید که شخصی از اروپا یا آمریکا این اکانت را اداره می‌کند، اما نه تنها این فرد خارجی نیست، بلکه ایرانی است و داخل ایران زندگی می‌کند. این مورد را خود من بعد از مشاهده مکالمه فارسی او با برخی کاربرها در توییتر متوجه شدم و واقعا من را غافل‌گیر کرد. انتشار اطلاعات انحصاری از فایل‌ها و اطلاعات بازی‌ها پیش از عرضه رسمی‌شان، کار ساده‌ای نیست و نیاز به آگاهی و دانشی دارد که باعث می‌شود به‌ندرت شاهد چنین شخصی داخل کشور خودمان باشیم. اما صاحب اکانت PlayStation Game Size موفق شده است خود را به عنوان یک نمونه درخشان در این زمینه نشان دهد.

تیم ویجیاتو موفق شد با این شخص صحبت کند و با او درباره علاقه‌اش به بازی‌های ویدیویی، چگونگی شروع این فعالیت و روند دسترسی به اطلاعات و فایل‌های بازی‌های پلی‌استیشن صحبت کردیم. شما می‌توانید در ادامه متن کامل این مصاحبه را بخوانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما به اکانت PlayStation Game Size در توییتر سری بزنید.

خیلی ممنون که درخواست ما برای مصاحبه رو قبول کردی. اول از همه با معرفی خودت شروع کنیم. یک مقدار از خودت بهمون اطلاعات می‌دی؟

خب سلام به همه. اسم من علیرضاست و ساکن همین ایران خودمون در شهر اهواز هستم. عاشق گیم و فوتبالم و معمولا وقت زیادی رو پای گیم می‌ذارم. به‌خصوص اگه یکی از بازی های مورد علاقه‌م منتشر شده باشه.

علاقه‌ت به بازی‌های ویدیویی از چه زمانی شروع شد و چند ساله به صورت جدی‌تر بازی می‌کنی؟

از همون بچگی و با سگای پسرخالم. البته از اون موقع تا اواسط دوران PS4 با این‌که زیاد بازی می‌کردم، اما خیلی اهل اخبار گیمینگ نبودم. اما از سال ۲۰۱۷ به بعد دیگه به صورت کامل سمت بازی‌های ویدیویی و اخبارشون اومدم.

خودت چه پلتفرم‌هایی رو برای بازی کردن داری؟

پلی‌استیشن ۱، پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس سری اس، پی سی و پلی‌استیشن.

البته دوتای اولی تقریبا یه گوشه دارن خاک می‌خورن. ایکس‌باکس هم که از بعد استارفیلد گذاشتمش کنار و تقریبا فقط از PS5 استفاده می‌کنم. پی‌سی هم چون گرافیک GTX 1060 دارم در حد بازی‌های قدیمی و یا دموی ایندی‌های جدید که روی استیم منتشر می‌شه سراغ می‌رم.

کاملا مشخصه که طرفدار پلی‌استیشن هستی. تمایلت به پلی‌استیشن از چه زمانی شروع شد؟

از همون شروع و با PS1 انتخاب من پلی‌استیشن بود و تا آخرم همین می‌مونه. البته کسایی که منو می‌شناسن می‌دونن که خیلی هم رابطه خوبی با پلی‌استیشن ندارم و معمولا ازش زیاد انتقاد می‌کنم.

حالا سراغ بحث اصلی بریم. چی شد که تصمیم به ساخت اکانت PlayStation Game Size گرفتی؟

سال ۲۰۲۰ بود و بازی Crash Bandicoot 4 نزدیک به انتشار بود. من یه روش پیدا کردم که با اون می‌شد فایل PKG (جلوتر توضیح می‌دم) بازی که پیش‌خرید کردی رو قبل از شروع پری‌لود استخراج کنی. من با استفاده از اون، حجم بازی رو توی توییتر و اکانت شخصی خودم منتشر کردم و دیدم ۴۰۰ تا لایک خورد!

من از استقبالی که شد تعجبم کردم و دیگه هر چی بازی تو اون مقطع نزدیک به انتشار بود (ریمیک مافیا، مارول اونجرز و…) رو تو پیچ گذاشتم و دیدم آره گویا موضوعیه که خواهان داره. همون شبش یه اکانت ساختم و اسمشو PlayStation Game Size گذاشتم؛ اکانتی که واقعا فکرشم نمی‌کردم به چیزی که الان هست برسه.

قطعا برای خیلی‌ها سواله که تو چه طوری می‌تونی به اطلاعاتی مثل نسخه آپدیت و حجم بازی‌ها حتی از قبل انتشار دسترسی پیدا کنی. می‌تونی در این باره برامون توضیح بدی؟

اول در مورد آپدیت توضیح می‌دم. معمولا بعضی از بازی‌ها (که به‌شخصه کلا چند تا بازی این مدلی دیدم) آپدیت‌شون قبل از انتشار به دیتابیس اضافه می‌شه. دلیلش اینه که اون آپدیت برای پلی‌استیشن ارسال می‌شه که تستش کنن تا ببینن برای پلتفرم‌شون اوکی باشه. سر همین معمولا فقط آپدیت‌های Call Of Duty و Assassin’s Creed Valhalla رو پوشش می‌دم و شاید در آینده Assassin’s Creed Shadows هم اضافه بشه (چون تقریبا تمام Assassin’s Creed ها این حرکت رو می‌زنن و سر همین بود که تونستم خبر آپدیت ۶۰ فریم نسخه Origins رو زودتر اعلام کنم).

حالا در مورد حجم بازیا بگم که یه بخشی ازش رو در سوال قبلی گفتم. اون روش بعد از تغییر استور پلی‌استیشن به مناسبت PS5 و در همون سال بسته شد. از اون موقع به بعد نزدیک دو الی سه روش جدید برای پیدا کردن PKG پیدا کردم که البته اونا هم بعد چند سال توسط پلی‌استیشن بسته شدن. از اون زمان به بعد (یعنی از ۲۰۲۳ به بعد) فقط حجم آپدیت‌ها و دی‌ال‌سی‌ها از خودمه و معمولا حجم بازی‌ها رو از دوستام که کد نقد رو دریافت کردن می‌گیرم و می‌زنم.

شاید خیلی‌ها ندونن که یک شخص ایرانی صاحب این اکانت هست. این موضوع چه نکته جذابی یا حتی ناراحت‌کننده‌ای برات داشته؟

من از شروع کار تا همین ژانویه امسال یعنی تقریبا چهار سالُ این موضوع رو مخفی نگه داشته بودم و بعد از انتشار Prince of Persia: The Lost Crown بهش اعتراف کردم. از اون موقع خیلی فرق خاصی نکرده و در حد این بوده که چند تا از کامنت‌هام فارسی شده و منم دیگه به راحتی فارسی جواب‌شون رو میدم. البته که لطف بعضی از دوستان بهم زیاد بوده و ازشون ممنونم.

اولین باری که یک توییت ازت محبوب شد و افراد زیادی سراغ فالو کردن اکانتت اومدن رو یادت میاد؟

با وجود این‌که تقریبا شروع کار من با اومدن PS5 بود و اون موقع حجم کلی از بازی‌های بزرگ مثل Assassin’s Creed Valhalla و Call of Duty: Black Ops Cold War و چندین انحصاری پلی‌استیشن رو زده بودم، اما اصلا دیده نشدم و فکر کنم دنبال‌کننده‌هام نزدیک ۱۵۰ تا شده بود. شروع دیده شدنم سر دو بازی Resident Evil Village و Cyberpunk 2077 بود.

برای سایبرپانک، چند روز قبل انتشار دیدم آپدیت بازی خیلی خیلی حجیمه و نزدیک ۴۰ گیگابایته. یه پست زدم که آپدیت روز اول بازی به شکل عجیبی حجیمه و یحتمل بازی پر از مشکلاته که البته خیلیا بهم حمله کردن و گفتن بازی برای سازنده ویچره‌ها! چه طور ممکنه بد باشه؟؟ اما بعد از اون فاجعه‌ای که برای بازی رخ داد، اخبارم خیلی بیشتر جدی گرفته شد.

برای RE Village هم سایت مایکروسافت حجم بازی رو ۵۰ گیگابایت لیست کرده بود و من اون موقع فکر می‌کنم ۲۷ گیگابایت زدم. خیلی‌ها اومدن مسخره کردن که یعنی تو از مایکروسافت بیشتر می‌دونی؟ اما بعد از این‌که بازی اومد و ۲۷ گیگابایت بود، همونا من رو تو توییتر دنبال کردن. فکر می‌کنم بعد این دو تا اتفاق، دنبال‌کننده‌هام به نزدیک ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ نفر رسید.

وقتی فالوورهای اکانت رو چک کردم، دیدم که حتی خبرنگارها و اینسایدرهای مطرح هم بین‌شون دیده می‌شه. آیا از این طریق تونستی با یک خبرنگار یا اینسایدر خارجی ارتباط بگیری؟

البته. فکر می‌کنم مشهورترین مثال «تام هندرسون» باشه که زیاد باهاش در ارتباطم و حتی چند باری هم باهاش در سایت اینسایدر گیمینگ همکاری کردم، از جمله خبر ریمستر The Last of Us Part II که توسط خودم لیک شد.

آیا از زمانی که این اکانت رو ساختی، چالش یا اتفاق ناراحت‌کننده‌ای مرتبط با اون برات رخ داده؟

از نظر کپی‌رایت، فقط یوبی‌سافت دو بار در همون سال‌های اول (لیک کردن دی‌ال‌سی رگناروک برای والهالا و دیویژن جدید) اذیت کرد که البته بعدش همون یوبی‌سافت شد بزرگترین حامی و از نظر بستن روش‌ها که پلی‌استیشن کلی از روش‌ها رو بسته و الان تنها چیزی که برام مونده، چک کردن نسخه PS5 بازی‌های PS4 هست. بهترین دورانم آگوست ۲۰۲۲ بود که یه API پیدا کرده بودم که تمام بازی‌ها نزدیک دو هفته قبل از معرفی اونجا لیست می‌شدن و تو همون بازه نزدیک سی چهل تا لیک داشتم! البته اون API پایان همون ماه توسط پلی‌استیشن بسته شد. پلی‌استیشن خیری که نداره هیچ، فقط سنگ می‌ندازه!

آیا برای آینده هم برنامه‌ای داری؟ مثلا اکانت جداگانه برای پلتفرم‌های دیگه مثل ایکس‌باکس و نینتندو بسازی یا کلا کار متفاوتی انجام بدی؟

این‌که بخوام پیج جدیدی برای ایکس‌باکس، پی‌سی یا نینتندو بزنم که واقعا به خاطر نبودن دیتابیس، علاقه و وقت بعید می‌دونم. شاید تنها حرکتی که در آینده بزنم، برگردوندن صفحه یوتیوبم باشه که تقریبا سه سالی هست توش فعالیتی ندارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!