فانی لند‌

مقایسه میگ-۲۹ و سوخو سو-۲۷

جنگ سرد دوران مهمی بود که از پایان جنگ جهانی دوم بیرون آمد و تقریباً بلافاصله متحدان سابق را به آشناهایی با رابطه نه چندان خوب تبدیل کرد که به تدریج به رقبای هم تبدیل شدند. هر کشوری در این دوران در سطح بسیار بالایی از اضطراب قرار داشت، ترس از گفتن یا انجام دادن چیزی اشتباه. با این حال، برای کنترل یکدیگر، قدرت‌های بزرگ قدرت نظامی خود را گسترش دادند، تجهیزات نظامی و سلاح‌های جدید ساختند و فناوری‌های قدیمی را بهبود بخشیدند. اتحاد جماهیر شوروی هر چه در توان داشت انجام داد تا از قدرت آمریکا عقب نماند و جت های جنگنده خود را برای مقابله با برخی از بهترین جنگنده هایی که تا آن زمان به آسمان رفته بودند، طراحی کرد.

MiG-29 و Su-27 دو جت برتر اتحاد جماهیر شوروی بودند و از آزمایش زمان نیز سربلند بیرون آمده و در دنیای مدرن نیز همچنان به پرواز در مناطق جنگی ادامه می دهند. هر دو جنگنده در دهه ۷۰ طراحی شده اما تا دهه ۸۰ به اپراتورهایشان تحویل داده نشدند. MiG-29 زودتر از دیگری و در سال ۱۹۸۳ وارد سرویس شد، در حالی که نیروی هوایی شوروی تا سال ۱۹۸۵ نتوانست Su-27 را دریافت کند.

هر دو هواپیما هدف مشخص خود را داشتند. جنگنده میگ چندین نقش را ایفا می کرد، از نبرد هوا به هوا گرفته تا ماموریت های تهاجمی هوا به زمین. طراحان Su-27 تصمیم گرفته بودند تا آن را به هواپیمایی تبدیل کنند که بتواند به خوبی در برابر سایر اهداف هوابرد از جت های جنگنده گرفته تا بمب افکن ها مقابله کند. در ادامه این مطلب این دو جنگنده روسی ساخته شده در دوران شوروی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

MiG-29

جنگنده Mikoyan MiG-29 – با نام رسمی Fulcrum در ناتو- در طول جنگ سرد به عنوان جنگنده ای برای مقابله با F-16 چابک نیروی هوایی ایالات متحده به پرواز درآمد، اما در ابتدا رقابت چندانی بین این دو وجود نداشت. طراحی‌های اولیه چیزی نبود که از یک جت جنگنده جدید انتظار داشت، زیرا طراحان آن در زمینه سبک های طراحی مدرن تجربه نداشتند. برخلاف جتی که قرار بود با آن رقابت کند، بدنه میگ-۲۹ از آلومینیوم ساخته شده بود و نه مخلوطی از مواد کامپوزیتی و سیستم کنترل پرواز آن برخلاف کنترل‌های پیشرفته‌تر پرواز با سیم، از هیدرولیک معمولی استفاده می‌کرد. مهندسان شوروی در نهایت این کمبودها را کشف کرده، برخی تغییرات را اعمال کرده و Fulcrum را به یک تهدید موثر تبدیل کردند.

به لطف حسگرهای پیشرفته مانند رادار Slot Back Doppler، حسگرهای ردیابی مادون قرمز و فاصله یاب لیزری، خلبانان Fulcrum می‌توانستند با اهدافی که در زیر آنها پرواز می‌کنند درگیر شوند. این جت ساخت شوروی از سیستم هدف گیری نصب شده روی کلاهخود استفاده می کرد که نیاز خلبانان را برای چرخاندن Fulcrum به سمت هدف خود بی نیاز می کرد. تا زمانی که خلبان سر خود را به سمت هواپیمای دشمن نشانه رفته بود، موشکی که قرار بود پرتاب شود روی هدف خود قفل می شد. به ادعای موسسه Royal United Services این قابلیت، همراه با نسبت پیشرانه به وزن و چابکی میگ-۲۹، آن را در درگیری‌های یک به یک در محدوده بصری «تقریباً بی‌رقیب» می کرد. این ترکیب همچنین میگ-۲۹ را به یک جت جنگنده محبوب برای سایر کشورها تبدیل کرد.

این جنگنده چند منظوره به یک توپ ۳۰ میلی‌متری GSh-301 مجهز بود، می‌توانست شش موشک هوا به هوا و همچنین بمب و راکت حمل کند و می‌توانست با سرعت ۲.۳ ماخ پرواز نماید.

سوخو SU-27UB

Su-27 دو موتوره – که ناتو نام آن را Flanker گذاشت – شاید دومین جنگنده از این دو جنگنده شوروی بود که تحویل داده شد، اما به وضوح اوج قدرت طراحی هوانوردی شوروی بود. تولید فلنکر تنها و تنها یک هدف داشت: عملکرد بهتر از F-15 Eagle های نیروی هوایی ایالات متحده. مرحله طراحی Su-27 بسیار پرفراز و نشیب و دشوار شروع شد زیرا طراح اصلی، میخائیل سیمونوف،‌ آنقدر از همه چیز ناراضی بود که تولید آن را متوقف کرده و دوباره طراحی جت را از اول شروع کرد. به ادعای موزه اسمیتسونیان، سیمونوف جمله ای مشهور در این زمینه دارد: “ما فقط لاستیک ها و صندلی خلبان را نگه داشتیم.” این تلاش ها به تولید Su-27P، نسخه رهگیر طراحی شده برای تسلط بر آسمان، و Su-27S، که می تواند به سلاح های هوا به زمین مسلح شود، انجامید.

البته سوخو سو-۲۷ پیشرفته ترین جنگنده امروزی در آسمان نیست، زیرا جت های جنگنده نسل پنجم می توانند براحتی آن را از میدان خارج کنند، اما روسیه و اوکراین هر دو از آن در نیروهای هوایی خود استفاده می کنند. اوکراین مدت هاست که موجودی Flanker های خود را اصلاح کرده و آنها را Su-27M1 نامیده، در حالی که آنها را با سیستم های ناوبری بهبودیافته و سیستم راداری با برد افزایش یافته مجهز کرده است.

به طور کلی، برای حفظ برتری هوایی اش، این جنگنده از یک توپ ۳۰ میلی‌متری Gryazev-Shipunov GSh 301 و ترکیبی از موشک‌های هوا به هوا با هدایت راداری و فروسرخ استفاده می‌کند. برای نقش های دیگر، می توان آن را با بمب های معمولی یا خوشه ای و همچنین راکت های هوا به زمین مسلح کرد. دو موتور Saturn AL-31F هر کدام می توانند ۲۷,۶۴۰ پوند نیروی پیشراانه تولید کنند و جت را تا ۲.۳۵ ماخ برسانند. این جت روسی می تواند قبل از نیاز به سوخت گیری مجدد، حداکثر ۳,۵۰۹ کیلومتر را طی کند.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!