فانی لند‌

نگاهی به آلبوم جدید علی سورنا و بهرام نورایی به نام «خون خورشید»

آلبوم «خون خورشید» حاصل همکاری دو هنرمند برجسته رپ فارسی، علی سورنا و بهرام نورایی، است که در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۳ منتشر شد. این آلبوم شامل پنج قطعه به نام‌های «خون خورشید»، «مهلکه»، «گرگ و میش»، «شعر بیداری» و «سنگسار» است. تهیه‌کنندگی موسیقی این آثار بر عهده پیمان‌نگار و اشکان موسوی بوده و میکس و مسترینگ نیز توسط اشکان موسوی انجام شده است. طراحی بصری آلبوم توسط عرفان عشوریان و کارگردانی هنری آن را ستاره ملک‌زاده بر عهده داشته‌اند. 

این آلبوم به دلیل حضور علی سورنا و بهرام نورایی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مخاطبان مواجه شده و اکنون به‌عنوان یکی از همکاری‌های بحث‌برانگیز رپ فارسی مطرح شده. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر هر یک از این پنج قطعه خواهیم پرداخت.

 ۱. خون خورشید

قطعه «خون خورشید» به‌عنوان ترک اول آلبوم، فضایی حماسی دارد. در این ترک، بهرام و علی سورنا به موضوعاتی چون مقاومت می‌پردازند و خیلی زود به مسائل جاری در اتفاقات ۱۴۰۱ اشاره می‌کنند و در این میان به آن دسته از اپوزوسیون که سویه‌های سلطنت‌طلبانه دارند هم می‌تازند. در واقع جنجال اصلی آلبوم از همین جا آغاز شده و حالا این دو رپر به پیروی از ایدئولوژی چپ متهم شدند. به هر حال بهرام و سورنا وارد بازی پرپیچ و خمی شدند که پایانش اصلا مشخص نیست. موسیقی این قطعه توسط پیماندگار تهیه شده و با ترکیب ملودی‌های سنتی و مدرن، فضایی موهوم ایجاد کرده است.

۲. مهلکه

«مهلکه» دومین قطعه آلبوم است که با فضایی تاریک و سنگین آغاز می‌شود. در این ترک، بهرام و سورنا به مسائل اجتماعی و چالش‌های زندگی روزمره اشاره می‌کنند. اشعار این قطعه با زبانی تند و انتقادی، به نقد وضعیت موجود می‌پردازد. اما نکته قابل توجه این ترک استفاده از عبارت “جامعه بیشعور” است. عبارتی که به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفته و مشخص نیست در کجای ادبیات اعتراضی چنین کلماتی می‌گنجند؟ آهنگسازی این ترک توسط اشکان موسوی انجام شده و میکس و مسترینگ آن نیز بر عهده او بوده است.

۳. گرگ و میش

قطعهٔ «گرگ و میش» با ریتمی ملایم‌تر و احساسی‌تر نسبت به ترک‌های قبلی، به موضوعاتی چون دوگانگی‌ها و تضادهای درونی انسان می‌پردازد. اشعار این آهنگ به ظاهر به بیان احساسات پیچیده انسانی می‌پردازد اما به مرور باز هم قلابی به مخالفانش می‌اندازد. تصویر وضعیت جنگی که مخاطبش انگار رضا پهلوی و هوادارانش است و نوعی مانیفست برای مخالفت علنی با مسلک سلطنت‌طلبان. موسیقی این قطعه نیز توسط پیماندنگار تهیه شده و با ترکیب سازهای زنده و الکترونیک، فضایی متفاوت ایجاد کرده است.

۴. شعر بیداری

«شعر بیداری» چهارمین قطعه آلبوم است که با ریتمی تند و پرانرژی، به موضوعات اجتماعی می‌پردازد. در این ترک، بهرام و علی سورنا با استفاده از اشعار انگیزشی، مخاطبان را به تفکر و حرکت به شیوه خودشان دعوت می‌کنند. آن‌ها نوید بهاری را می‌دهند که به خیالشان قرار است فرا برسد. در واقع شعر بیداری، مبارزترین ترک این آلبوم است؛ مبارزه‌ای که هویت آن به نقطه مشکوکی برمی‌گردد. آهنگسازی، میکس و مسترینگ این ترک توسط اشکان موسوی انجام شده است.

۵. سنگسار

آخرین قطعه آلبوم، «سنگسار»، با صدای باد (فضایی سنگین و مثلا تأثیرگذار)، به موضوعات اجتماعی حساس و نقد سنت‌ می‌پردازد. اشعار این آهنگ با زبانی تند و صریح، به نقد رفتارهای ضدزنانه در جامعه می‌پردازد. در واقع این ترک منحصرا حول محور “زنان” می‌چرخد. زن در جهان بهرام و سورنا کاملا ستم‌دیده تعبیر شده که خونش روی زمین ریخته و شرح حال نبردی‌ست با پوچی! موسیقی این قطعه نیز توسط اشکان موسوی تهیه شده و با ترکیب ملودی‌ها و ریتم‌های سنگین، فضایی کاملا تاریک را ایجاد کرده است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!