همکاری کال آو دیوتی و اسکویید گیم؛ طعنهای به پیام اصلی سریال
چند وقت پیش شاهد همکاریای بین بلک آپس ۶ و اسکویید گیم به مناسبت انتشار فصل دوم سریال بودیم. همکاریای که به دلیل شرایط اسفناک بازی به هیچ عنوان به مذاق بازیکنان خوش نیامد و حالا آتش آن دامن طرف دیگر معامله را هم گرفته است. داستان گفته شده در طی دو فصل سریال Squid Game، پیامی واضح بر علیه نظام سرمایهداری میفرستد که البته با توجه به تصمیمات دنیای واقعی خالقان سریال، خود آنها نیز درک خاصی از این شرایط ندارند. در حقیقت این برند به قدری بزرگ شده که نتفلیکس و اکتیویژن میدانند حتی با وجود اعتراضات فراوان، قرار نیست فروش کمی داشته باشد. خود ما مصرف کنندگان نیز بارها ثابت کردهایم که هرچیزی را حاضریم بخریم تا بلکه نسبت به نفر کناری، جذابتر به نظر بیاییم. ویجیاتو در نگاهی به همکاری کال آو دیوتی و اسکویید گیم، به مشکلات آن در بلک آپس ۶ و البته تضاد پیام سریال با عمل، میپردازد.
بیتوجهی محض به بازیکنان (شرکت کنندگان)
اگر اسکویید گیم را تماشا کرده باشید یا فقط بخشهایی از آن را در فضای مجازی با آهنگهایی بلند پیدا کرده باشید، احتمالا از بیتوجهی هرچه بیشتر برگزارکنندگان این بازیها نسبت به شرکت کنندگان خبر دارید. شرکتکنندگانی که تنها ابزار سرگرمی افراد بالانشین هستند و تقلای آنها برای تغییر زندگی خود چیزی جز شوخیای خندهدار نیست. حتی در بخشی از سریال شاهد حضور تعدادی آدم با ثروت بیانتها هستیم که برای تماشای بازیها با ماسکی طلایی رنگ، حاضر میشوند.
تنها با توجه به همین بخش از سریال خیلی زود میتوانید متوجه ایراد همکاری کال آو دیوتی با اسکویید گیم بشوید. اکتیویژن و سه تیم سازندهی آن یعنی اینفینیتی وارد، تریآرک و اسلجهمر سالها است که بدون ذرهای توجه به بازیکنان خود کار را پیش میبرند. در روزهایی که آمار بازیکنان کال آو دیوتی به کمترین حد از زمان مدرن وارفر ۲۰۱۹ رسیده، اکتیویژن بدون در نظر گرفتن انتقادات ما، تصمیم به آغاز همکاریای که با هیچ منطقی با دنیای بلک آپس جور در نمیآید، گرفته است. فراموش نکنید که یکی از بزرگترین شکایات بازیکنان نسبت به مدرن وارفر ۳، باندلهای عجیب و غریب و کهکشانی آن بود. مشکلی که برای مدتی و با منتقل نشدن اسکینهای این بازی به بلک آپس ۶، به نظر رفع شده میآمد.
در عمل اما، حالا شاهد باندلهایی دیوانهوارتر هستیم که با توجه به سالی که داستان بلک آپس ۶ در آن اتفاق میافتد، به هیچ وجه با جهان بازی هماهنگ نیستند. در کنار این اسکینهای احمقانه، اکتیویژن در همکاری خود با نتفلیکس باندل همان افراد ثروتمند جهان اسکویید گیم را با قیمت ۲۴۰۰ کاد پوینت (یا همان ۲۰ دلار) عرضه کرده است! تصمیمی که حداقل در ظاهر طعنهای به بازیکنانی به حساب میآید که در حال ترک بازی هستند. در حقیقت اکتیویژن روبروی ما ایستاده و در برابر صدای اعتراضات ما میگوید: اصلا اهمیتی ندارد.
رویدادی رایگان که بهترین جوایز آن پولی هستند
میتوانیم برای ساعتها در مورد اشکالات اخلاقی همکاری اکتیویژن و نتفلیکس صحبت کنیم، با این وجود، اکثر بازیکنان بیشتر به بخشی که میشود در آن دخالت داشته باشیم، اهمیت میدهیم. خارج از بعد معنوی، در عمل نیز رویداد فصل دوم سریال اسکویید گیم در بلک آپس ۶، به هیچ وجه کمکی به بازی نکرد. مودهایی که تنها بعد از چند بار تجربه تکراری میشدند و مشکلات فنیای که به علت تمرکز سازندگان بر این همکاری، هرگز رفع نشدند. در حال حاضر حتی ضعیفترین بازیکن حاضر در وارزون و یا بخش مولتیپلیر بلک آپس ۶، به طور متوسط در هر ۳ بازی، حداقل در یکی از آنها با یک چیتر مواجه میشود. این مشکل به قدری عمیق شده که برخی از افراد شاغل در رایت گیمز نیز از سر دلسوزی، راه حلهایی را به تریآرک پیشنها دادهاند.
خود رویداد درون بازی هم نه تنها آیتم آنقدر چشمگیری ندارد، بلکه با ایجاد تغییری ناگوار در سیستم رویدادهای کال آو دیوتی، پیغامی نگران کننده را برای بازیکنان میفرستد. در سالهای گذشته یکی از محبوبترین بخشهای بازیهای کال آو دیوتی، رویدادهایی بودهاند که برای کسانی که قصد ندارند به غیر از مبلغ دیوانهوار ۷۰ دلار پایه، پولی خرج کنند، مقدار زیادی آیتم رایگان مهیا میکردند. در همکاری فصل دوم سریال اسکویید گیم با بلک آپس ۶ اما، این ایده به صورت کامل از بین رفته و حالا شما باید برای بدست آوردن جوایز خاص، Event Pass خریداری کنید. نکتهی جالب اینجاست که اکتیویژن از مشکلات چنین کاری کاملا آگاه بوده است. آنها برای مواجه نشدن با انتقادات ۱۰ جایزه رایگان و ۱۰ جایزه پولی را در رویداد قرار دادهاند که البته با کمی تفکر میتوان فهمید که پرداخت ۱۱۰۰ کاد پوینت برای تنها ۱۰ آیتم، بسیار احمقانهتر به نظر میآید.
Event Pass و بتل پس بازی هر دو ۱۰ دلار قیمت دارند. این در حالی است که شما در صورت صرف این ۱۰ دلار برای بتل پس، ۱۱ صفحهی محتوایی دریافت میکنید که حتی در بدترین شرایط، ارزش وقت گذاشتن را دارند. در Event Pass اما شما جوایزی نصف و نیمه در کنار تعدادی جوایز رایگان دریافت میکنید، که در بهترین شرایط، میتوانند مقدار کمی سرگرم کننده باشند. به همین دلیل حضور چنین ایدهای در بلک آپس ۶، شاید به کیفیت بتل پسها هم آسیب بزند. به هر حال اکتیویژن نمیخواهد شما ۱۰ دلار خود را در جیب نگه دارید، پس به صورت منطقی، آنها باید قیمت را افزایش دهند. فراموش نکنید حتی در حال حاضر با وجود ایدهای مانند بلکسل، ما با یک بتل پس ۳۰ دلاری نیز مواجه هستیم.
مغایرت پیام سریال اسکویید گیم با همکاری با کال آو دیوتی
همانطور که در ابتدا هم گفتیم، انتقادات مخاطبان از کال آو دیوتی، به اسکویید گیم نیز آمده است. گرچه شدت این انتقادات، آنقدر بالا نیست اما میشود نیمنگاهی به آنها داشته باشیم. اکثر ما میتوانیم توافق کنیم که حداقل بخشی از پیام سریال محبوب نتفلیکس، مبارزه با نظام سرمایهداری به حساب میآید. با اینکه که پخش سریال از نتفلیکس خود بزرگترین تضاد است، اما همکاری با شرکتی مانند اکتیویژن جهت فروختن اسکینهایی که هر سال از به دور ریخته میشوند، به صورت کامل، طعنه آمیز به نظر میآید.
در حقیقت پیامی که فرستاده میشود، کاملا بی اهمیت است. اسکویید گیم موفقیتی زیادی داشته و پول فراوانی را برای بسیاری فراهم کرده، چنین چیزی برای مدیران اکتیویژن و نتفلیکس بیشترین اهمیت را دارد. قطعا سازندگان و نویسندگان (یا هرکس دیگهای که تصمیم چنین همکاریای را گرفته) از پیام سریال آگاه هستند، اما آنها همچنین میدانند که محبوبیت آن به خصوص در زمان انتشار، چشم بسیاری را به انتقادات میبندد. در یک جهان ایدهآل، شاید هر دو فرنچایز با چنین مسائلی کاملا مخالفت میکرند.
ما با خرید باندلهای سریال اسکویید گیم در بلک آپس ۶، در بازیای که سازندهی آن هیچ اهمیتی به بازیکن نمیدهد، تبلیغ سریالی را میکنیم، که به طرز فجیعی نادیده گرفته شدن شرکت کنندگان را به رخ میکشد. حتی من، به عنوان کسی که تا به اینجای متن در حال انتقاد از این همکاری بوده، اگر شرایط بد بازی مرا دور نکرده بود، احتمالا برای خرید یکی از باندلها و یا حداقل Event Pass، اقدام میکردم.
در نهایت اما، قطعا بزرگترین مشکل حال حاضر کال آو دیوتی یک همکاری ساده با سریالی محبوب نیست. مشکل اصلی تعداد بالای ایرادات فنی، سیستم ضد تقلب به شدت ضعیف و نقشههای ناقص هستند. تمامی اینها در حالی اتفاق میافتند که حتی اگر دنیا هم به آخر برسد، فروشگاه بازی هیچگاه دچار قطعی نخواهد شد. شما اگر در چند سال اخیر حتی یکبار هم برنامهی Call of Duty HQ را باز کرده باشید، احتمالا برای پیدا کردن اثری که میخواهید تجربه کنید، به دردسر افتادید و یا با پیامها و تبلیغات بازی موبایلگونهی آن دست و پنجه نرم کردید. اما هرگز برای رفتن به فروشگاه و دیدن باندلها، با مشکلی مواجه نشدهاید.