پارس خودرو از سهند G رونمایی کرد/ بهبود آپشن‌ها یا ترفندی برای بالابردن قیمت‌ها؟

پارس خودرو از سهند G رونمایی کرد/ بهبود آپشن‌ها یا ترفندی برای بالابردن قیمت‌ها؟

به گزارش تجارت نیوز،

حدود دو ماه از افزایش 30 درصدی بهای کارخانه محصولات خودروسازان می‌گذرد. در این میان سیاست‌های جدید ارزی و مشکلاتی همچون قعطی برق، ادامه زیان انباشته خودروسازان را قطعی کرده است. بنابراین خودروسازانی که پس از گذشت 18 ماه خود را در مسیر سوددهی دیده بودند با توجه به تغییرات اخیر و قیمت‌گذاری دستوری به روش‌های پیشین خود یعنی معرفی مدل جدید از طریق حذف و اضافه آپشن‌ها بازگشتند. 

ظاهر مدرن با قلپ‌ تپنده سالخورده

پنج سال از توقف تولید پراید گذشته، اما به‌لطف سایپا، قلب تپنده پراید در محصولات جدید ادامه حیات می‌یابد. سهند روی پلتفرم X200  توسعه یافته که منشا آن به تیبا و تجربیات 30 سال تولید پراید باز می‌گردد.قوای محرکه این خودروهم همان قوای محرکه پراید است که یکبار با همکاری شرکت FEV آلمان برای تیبا توسعه یافته و آخرین به‌روزرسانی خود را با اطلس و سهند پارس‌خودرو تجربه می‌کند.

این موتور در آخرین به‌روزرسانی خود به هدرز و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های سوخت تجهیز شده که 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. این به‌روزرسانی سبب شده تا موتور خودرو 3 اسب بخار قدرت و 7 نیوتن متر گشتاور بیشتری را تولید کند که در مقایسه با وزن بیشتر این خودرو نسبت به تیبا و ساینا، تغییرات آن نامحسوس است.

جعبه دنده سهند هم همان جعبه دنده 5 سرعته پراید است که یکبار تغییراتی محدود را برای قرار گرفتن در خودرو تیبا به خود دیده است.سهند به رغم ظاهر زیبا و مدرنی که دارد از پلتفرمی قدیمی و پیشرانه‌ای ضعیف استفاده می‌کند که از ارزش خرید این خودرو کاسته است.

به رغم بهبود‌هایی که سایپا برروی پلتفرم X200 ایجاد کرده است، این پلتفرم همچنان آسیب پذیری زیادی در تصادفات دارد. موتور و گیربکس خودروهم به رغم به‌روزرسانی‌هایی که دریافت کرده‌اند، همچنان فاصله معناداری با محصولات روز دنیا دارند.

بنابر این در سهند مولفه‌های پلتفرم، پیشرانه، جعبه دنده و کیفیت قطعات داخلی خودرو محل مناقشات زیادی است، اما این خودرو در بخش طراحی عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است.

سهند فول‌آپشن یا گران‌ترین سهند تولید شده؟

سهند در نسخه G آماده عرضه به بازار شده که به لطف امکاناتی چون سانروف، رینگ آلومینیومی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، کاور چرم و پارچه صندلی، تریم داخلی دو رنگ، آینه‌های تاشو برقی، مالتی مدیا 7 اینچی، دوربین دنده عقب، آنتن کوسه‌ای و دو بلندگوی عقب به عنوان نسخه فول‌آپشن سهند شناخته می‌شود، آما آیا سهند G شایسته صفت فول‌آپشن است؟

بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا خودروهای خود را در دو تیپ پایه و فول‌آپشن عرضه می‌کنند، اما در این شرکت‌ها فول‌آپشن تعبیر دیگری دارد. امکانات اضافه نسخه فول‌آپشن سهند به صورت معمول در تیپ‌های پایه خودروهای خارجی وجود دارد و خودروهای بالاتر از تیپ پایه معمولاً با امکاناتی شخصی‌سازی‌‌شده ارائه می‌شوند.

اولین مشخصه خودروهای فول‌آپشن بهره‌گیری از امکانات کمک راننده و سنسورهای اضافی و مشخصه دیگر، امکاناتی است که به سلیقه مشتری شخصی سازی شود. تریم داخلی قابل انتخاب، سیستم صوتی از برندهای مشهور، رینگ‌ها و کالیپر خاص، نورپردازی پیشرفته، ماساژور صندلی، سیستم تعلیق تطبیقی و … از امکانات قابل شخصی‌سازی‌ هستند.

بنابر این نمی‌توان سهند G را شایسته صفت فول‌آپشن دانست و شاید بهترین توصیف برای آن، گران‌ترین سهند تولیدشده باشد. به گفته خودروسازان، تحریم‌های بین‌المللی و قیمت‌گذاری دستور مانع توسعه این شرکت‌ها شده و شاید بتوان عرضه این مدل سهند را نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عوامل درونی مشکل‌زا خودروسازان داست.

قیمت نهایی سهند فول آپشن 524 میلیون تومان اعلام شده که نسبت به آخرین قیمت نسخه پایه 38 میلیون تومان بیشتر است. سهند همان ساینا با بهبودهای فنی محدود و تغییرات ظاهری عمده است. حتی این خودرو ادامه تجربیات سایپا پس از 30 سال تولید پراید است و به صورت کلی فاصله زیادی با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه خودروسازی دارد.

بنابراین خرید این خودرو تنها به طرفداران نمای ظاهری پیشنهاد شده و در غیر این صورت خرید ساینا صرفه اقتصادی بیشتری دارد. 

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

دانشگاه تهران

منبع خبر

دانلود آهنگ های سایپا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها