فانی لند‌

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک – چهار خودروی ایرانی که رسما سر کارمان گذاشتند

 آریا به‌عنوان خودرو جدید ایرانی سال ۹۹ روی زبان‌ها افتاد. از آن زمان به این طرف سه مدیر مختلف روی صندلی مدیر‌عاملی سایپا نشستند، اما با گذشت چهار سال خبری از عرضه آریا به بازار نشده است.

TF۲۱ سرنوشت تاریک‌تری از آریا داشته است. باوجود رونمایی در نمایشگاه خودرو سال ۱۴۰۱، پروژه TF۲۱ متوقف شده و انگار نباید منتظر اضافه شدن جانشین ۲۰۶ و ۲۰۷ به بازار باشیم. دنا پلاس جوانان بدون سر و صدا از فهرست محصولات ایران‌خودرو کنار رفت و ال ۹۰ ایرانی بعد چهار سال چشم‌انتظاری، تازه مراحل تست در خیابان‌ها را پشت‌سر می‌گذارد. با این مطلب که به کوشش وب‌سایت فرارو گرداوری شده همراه ما باشید.

یک| TF۲۱ 

TF۲۱ قرار بود نیمه اول ۱۴۰۲ وارد بازار شود. بیش از یک سال از اعلام موعد عرضه TF۲۱ می‌گذرد، اما خبری از محصول ایران‌خودرو نشده است. 
صحبت‌های مربوط به تولید TF۲۱ به بهار ۱۴۰۱ برمی‌گردد و قرار بود با آغاز تولید انبوه، پژو ۲۰۶ بازنشسته شود. آخرین نسخه‌های پژو ۲۰۶ در قالب تیپ ۳ سال ۱۴۰۲ از خط تولید ایران‌خودرو کنار رفتند، اما از شواهد و قرائن پیداست، TF۲۱ دیگر جزو پروژه‌های ایران‌خودرو نیست و فعلا خبری از جانشین ۲۰۶ روی خط تولید نخواهد بود. 

تولید TF۲۱ طبق اعلام خود مسئولان ایران‌خودرو به‌خاطر اینکه تناسبی با قیمت ۲۰۶ و ۲۰۷ نداشت، متوقف شده است. محصولی که از حیث ظاهری در تیپ مدل‌های هاچبک قرار می‌گرفت و قرار بود مثل همه محصولات جدید داخلی با پاس کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه روانه خیابان‌ها شود. 

دو| آریا سایپا



سایپا آریا برای اولین‌بار در سال ۹۹ مطرح شد. از آن زمان تا امروز سه مدیرعامل مختلف سکاندار سایپا بوده‌اند، اما هنوز خبر رسمی و درست‌وحسابی از ورود آریا به بازار دیده نمی‌شود. 

سایپا در تبلیغ آریا به موتور M۲۰ و جدیدش اشاره می‌کرد. مصرف سوخت زیر هفت لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، بخش جذاب دیگری از اشتهای نسبتا کم آریا در مصرف سوخت را نشان می‌داد و در دسته مدل‌های مجهز به گیربکس CVT قرار می‌گرفت. 

سایپا آریا حالا با گذشت چهار سال، در مسیر دیگری قرار دارد. آنطور که شایعات نشان می‌دهد سایپا آریا به‌جای موتور M۲۰ با موتور ME۱۶ به خط تولید می‌رود و به گیربکس AT مجهز می‌شود. با این حال حتی در همان شایعات جدید هم خبری از زمان عرضه و اضافه شدن سایپا آریا به بازار وجود ندارد. 

سه| دنا جوانان



دنا جوانان قرار بود از مرداد ۱۴۰۳ به بازار اضافه شود. این خبر را مدیر پروژه دنا پلاس جوانان اعلام کرد و در تشریح محصول جدید ایران‌خودرو از موتور ۱.۷ لیتر EF۷PTC اسم برد. اتفاقی که باعث می‌شد حداکثر گشتاور خروجی دنا پلاس جوانان به ۲۴۰ نیوتن‌متر برسد که رکورد جدیدی برای خودرو‌های داخلی به‌حساب می‌آمد. 

دنا پلاس جوانان با این اوصاف قطعا در شتابگیری می‌توانست حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی برخلاف تابستان ۱۴۰۲، اثری از دنا پلاس جوانان در فهرست محصولات تولیدی ایران‌خودرو دیده نمی‌شود. 

دنا پلاس جوانان برخلاف اغلب مدل‌هایی که سرکارمان گذاشته‌اند، حتی مرحله تعیین قیمت را هم پشت‌سر گذاشت و ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲ برای آن چیزی نزدیک ۵۹۰ میلیون تومان قیمت گذاشت. دنا پلاس جوانان با این اوصاف می‌توانست لقب گران‌ترین سواری داخلی را در آن برهه مال کند، اما الان این عنوان در اختیار ری‌را قرار دارد. 

چهار| ال ۹۰ ایرانی



ال ۹۰ دهه ۸۰ و ۹۰ توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو با اسم‌ها و عناوین مختلفی به‌شکل مونتاژی راهی بازار شد. به‌خاطر اتفاقات سال‌های پایانی دهه ۹۰ تولید ال ۹۰ به پایان رسید و نهایتا پارس‌خودرو تصمیم به تولید ال ۹۰ ایرانی گرفت. 

ال ۹۰ ایرانی هم اسم و عنوان‌های مختلفی را به چشم دید. ابتدا نام کادیلا را برای ال ۹۰ ایرانی انتخاب کردند، اما الان گفته می‌شود باید منتظر این خودرو با اسم پارس‌آریا باشیم. ورای همه این حرف‌ها ال ۹۰ ایرانی طی سال‌های اخیر در انواع و اقسام نمایشگاه‌های خودرو در معرض عموم قرار گرفته و همیشه خدا زمان عرضه ال ۹۰ ایرانی به بازار به تعویق افتاده است. اخیر تصویری از ال ۹۰ ایرانی در خیابان‌های تهران منتشر شده و در توضیح عکس، چیز‌هایی مثل تست پارس‌آریا مطرح می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!