فانی لند‌

چرا برای خودرو وارداتی سر و دست نمی‌شکنند؟‌

فرارو– سومین مرحله فروش خودرو وارداتی پاییز امسال با ثبت‌نام ۷۳ هزار متقاضی به پایان رسید. برای درک این عدد لازم است یادآوری کنیم مرداد همین امسال سه میلیون و اندی برای خرید محصولات ایران‌خودرو صف بستند.

به گزارش فرارو؛ سقف ارزش خودرو‌های وارداتی فقط ۲۰ هزار یورو است و به‌همین خاطر شرکت‌های واردکننده مجبور می‌شوند روی لوآپشن‌ترین و اقتصادی‌ترین تیپ‌های موجود در بازار دست بگذارند. مثل کیا K۵ که شرکت واردکننده ترمز ABS و کیسه هوای راننده را به‌عنوان آپشن در کاتالوگ رسمی آورده است. خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه دست‌کم با تعرفه ۷۰ درصدی تحویل مردم داده می‌شوند و در بازار آزاد نیز گاهی دو، سه میلیارد به قیمتشان اضافه می‌شود. 

اختلاف تقاضای خودرو وارداتی و داخلی

فروش خودرو وارداتی پاییز امسال برای سومین مرتبه از اسفند ۱۴۰۱ کلید خورد. در این مرحله ۱۳ شرکت مختلف از جمله ایران‌خودرو و سایپا و بهمن‌موتور و … روی هم ۲۱ خودرو وارداتی را برای فروش گذاشتند. آنطور که از قبل اعلام شده بود، در این مرحله شش هزار خودرو وارداتی از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان سامانه یکپارچه تعلق می‎‌گرفت.

فروش خودرو وارداتی در قالب سومین مرحله از شیوه جدیدی که ظرف دو سال گذشته شاهد بودیم، با استقبال ۷۳ هزار متقاضی در کل کشور روبرو شد. به این ترتیب از هر ۱۳ نفر، یک نفر شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی را پیدا می‌کردند. حجم عرضه خودرو وارداتی سنخیتی با میزان تقاضا در بازار ندارد. با این حال مقایسه میزان متقاضیان این مدل محصولات درمقایسه با خودرو‌های اقتصادی داخلی نشان می‌دهد از خودرو‌های وارداتی استقبال چندانی نمی‌شود

پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو شهریور امسال بعد وقفه ۲.۵ ساله ازسرگرفته شد. با اینکه حجم عرضه محصولات ایران‌خودرو نزدیک ۱۱۵ هزار محصول اعلام شده بود، کمی بیش از سه میلیون نفر برای خرید محصولات ایران‌خودرو مراحل شرکت در قرعه‌کشی را پشت‌سر گذاشتند.

بیشتر بدانید| اولین مرحله فروش خودرو وارداتی اسفند ۱۴۰۱ با ثبت‌نام ۱۳۰ هزار متقاضی به پایان رسید و بعد تقریبا دو سال حالا حجم متقاضیان این مدل محصولات حدود ۵۰ درصد آب رفته 

واردات خودرو؛ اضافه شدن مدل‌های لوآپشن به بازار

سقف واردات خودرو به کشور ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. همین جمله کافی است تا شرکت‌های واردکننده سراغ ساده‌ترین نسخه از خودرو‌های وارداتی بروند.

کیا K۵ که جزو محبوب‌ترین مدل‌های وارداتی است، با تعرفه ۷۶ درصدی به ایران آمده

کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از همین نمونه‌هاست که اتفاقا پرتقاضاترین محصول در سومین مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی معرفی شده. کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ با پیشرانه و گیربکس‌های جورواری تولید شده است، اما شرکت واردکننده به ایران روی مدلی دست گذاشته که از حجم موتور ۱.۵ لیتر استفاده می‌کند تا شرط سقف ۲۰ هزار یورویی حفظ شود. 

کیا K۵ پنجمین از نسل از اپتیمای معروف در ایران است. کنار کیا اسپورتیج جزو محبوب‌ترین محصول بین ۲۱ مدل حاضر در سومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی بوده است. اما تیپی که از کیا K۵ به ایران رسیده لوآپشن‌ترین نسخه از کیا اپتیما جدید به‌شمار می‌رود. طوریکه اثری از صندلی‌های چرمی، سقف پانوراما، گرم‌کن و سردکن صندلی در فهرست امکانات رفاهی کیا K۵ وارداتی دیده نمی‌شود. باور می‌کنید کوشاخودرو به‌عنوان شرکت واردکننده کیا K۵ چیز‌هایی مثل ترمز ABS، قفل شدن اتوماتیک در بعد حرکت خودرو و کیسه هوای راننده و سرنشین را به‌عنوان آپشن‌های یک خودرو دو میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در کاتالوگ رسمی آورده؟ 

تعرفه خودرو‌های وارداتی

تعرفه واردات خودرو‌ سال آینده احتمالا ۱۰۰ درصد خواهد بود اما همین الان کف تعرفه مدل‌های وارداتی که در قالب سومین مرحله فروش به سامانه یکپارچه راه یافتند، به حدود ۷۰ درصد می‌رسد. 

کیا K۵ که درباره آن صحبت کردیم، یک مدل ۷۸ هزار درهمی در امارات است و با نرخ روز ارز معادل یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان در ایران می‌ارزد. قیمت کیا K۵ اما برای متقاضیانی که از مسیر سامانه یکپارچه اقدام کردند دو میلیارد و ۵۹۸ میلیون خواهد بود و به این ترتیب کیا اپتیما جدید با تعرفه ۷۶ درصدی به ایران آمده است. بدنیست بدانید همین کیا K۵ در بازار آزاد با عدد و رقم‌های بیشتری به خریداران پیشنهاد می‌شود و فعلا حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت خورده است. 

قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ هنوز به شکل نهایی برای خریدارن محاسبه نشده است. محصولی که ۱۹ هزار و ۵۰۰ یورو قیمت دارد و به پول خودمان کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ باید فروخته شود. قیمت کیا اسپورتیج، اما برای متقاضیان سامانه یکپارچه به شکل قیمت فروش گمرکی دو میلیارد و ۱۴۱ میلیون اعلام می‌شود و با احتساب هزینه‌های جانبی باید انتظار رقمی بیشتری داشته باشیم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!