چرا قیمتهای میوه به آسمان رفت؟ نگاهی به نادیده گرفتن نرخهای مصوب توسط خردهفروشان
به گزارش تجارتنیوز، افزایش چشمگیر قیمت میوه در بازار تهران، نشاندهندهی تورم در اقتصاد کشور است. این وضعیت میتواند بر اقشار مختلف جامعه تأثیرگذار باشد. ازجمله این تأثیرات میتوان به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه زندگی خانوار اشاره کرد. افزایش قیمتها میتواند چالشهای اقتصادی مختلفی برای دولت به دنبال داشته باشد.
در سالهای گذشته میوه یک محصول با قیمت مناسب محسوب میشد که همیشه در سبد کالای خانوادههای ایرانی وجود داشت. اما امروزه تورم بر قیمت این محصول تأثیرگذار بوده و قطعا اگر این افزایش قیمتها ادامهدار باشد، مردم باید به دنبال جایگزین برای میوه و سبزی باشند.
طبق نرخنامه جدید منتشر شده در 20 خرداد 1403، زردآلو 85 هزار تومان، گیلاس 89 هزار تومان و گوجه سبز 99 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش میرسد.
این درحالی است که در نرخنامه سال گذشته زردآلو 39 هزار تومان، گیلاس 44 هزار تومان و گوجه سبز با قیمت 65 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در اختیار مصرفکننده قرار میگرفت.
البته قیمت نرخنامه با قیمت میوه در مغازهها متفاوت است و میوه در مغازهها با قیمتی بسیار بالاتر از نرخنامه به فروش میرسد.
به طور مثال گیلاس در مغازههای سطح شهر با قیمت 261 هزار تومان، زردآلو با قیمت 208 هزار تومان و گوجه سبز با قیمت 120 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش میرسد.
عباس مرادیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتوگو با تجارتنیوز، درباره علت افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته توضیح داد: یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت میوه، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار است. زمانی که عرضه در بازار افزایش داشته باشد قیمت میوه هم کاهش مییابد. اما زمانی که به دلایل مختلف نظیر سیل، آفتزدگی و … عرضه در بازار کم میشود، قیمت میوه هم در بازار کاهش مییابد.
کاهش قیمت میوه تا 15 روز آینده
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، از کاهش قیمت میوه تا 50 درصد در 10 تا 15 روز آیند خبر داد و عنوان کرد که در حال حاضر اوایل توزیع میوه در بازار است برای همین قیمتها روند افزایشی دارد؛ اما در چند روز آینده به دلیل توزیع میوه در بازار، قیمتها هم کاهش خواهد داشت.
کبفبت؛ عامل تفاوت قیمت
مرادیان درباره تفاوت قیمت میوه در میدانهای میوه و ترهبار با مغازهها اظهار کرد: میوهفروشی های سطح شهر، بار خود را از میدانهای میوه و ترهبار تأمین میکنند و این بار با بهترین کبفیت در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد. اما باری که توسط دستفروشان به فروش میرسد، به نسبت کیفیت پایینتری دارد. بنابراین به دلیل تفاوت کیفیت، قیمتها هم متفاوت است.
وی درباره افزایش قیمت و تأثیر آن بر تقاضای مردم تصریح کرد: افزایش قیمت میوه یک عامل تأثیرگذار بر تقاضای مردم است. چراکه این افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید مردم میشود.
مرادیان همچنین به هزینههای جانبی کشاورزان اشاره کرد و افزود: هزینههای جانبی تولید نظیر هزینه کارگر، سم، کود، هزینههای باغبانی و … هر ساله با افزایش مواجه است که این افزایش سبب گران شدن قیمت تمامشدهی کالا میشود. دولت فعلاً در این راستا هیچ برنامهریزی انجام نشده است.
پیشنهاداتی در راستای بهبود شرایط بازار میوه و ترهبار
این فعال بخش خصوصی برای بهبود شرایط بازار میوه و ترهبار پیشنهاد داد: جهاد کشاورزی باید برای متضرر نشدن تولیدکننده و کاهش نیافتن قدرت خرید مصرفکننده، اقدام به یک برنامهریزی دقیق کند تا تولیدکننده هر محصول به اندازه نیاز کشور یک محصول را کشت کند. در این راستا دولت باید از کارشناسان حرفهای این حوزه هم کمک بگیرد تا بتوان تولید و بازار را یه خوبی کنترل و مدیریت کرد.
براساس این گزارش، افزایش قیمت میوه به عواملی همچون افزایش هزینههای تولید، کیفیت میوه، وضعیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. بنابراین دولت باید برای کنترل تولید و بازار اقدام کند. درصورتی که روند افزایش قیمت میوه ادامهدار باشد، در سالهای آینده این محصول از سفره مردم حذف خواهد شد.
برای مطالعه بیشتر به صفحه صمت در تجارتنیوز مراجعه کنید.