فانی لند‌

چرا کانتر استرایک یک بازی جاودانه است؟

نوامبر سال ۲۰۰۰ بود که یک تیم کوچیک با ماد کردن بازی بزرگ آن دوران روی رایانه‌های شخصی یعنی Half-Life، اثری را خلق کردند که هنوز هم که هنوز است، نام آن خاطرات بسیاری را برای گیمرها زنده می‌کند. بازی Counter-Strike که نام آن هم شما را به یاد ماجراجویی‌های خوش گیم‌نت می‌اندازد، اثری است که بعد از نزدیک به ۲۴ سال هنوز هم جزو برترین بازی‌های استیم و توییچ و غیره محسوب می‌شود و صدها هزار و بعضا میلیون‌ها بازیکن را به صورت همزمان درگیر خود کرده است. اما چه چیزی باعث شد که کانتر استرایک به این عنوان افسانه‌ای تبدیل شده و روز به روز به بازیکنانش اضافه شود؟ با ویجیاتو همراه باشید تا با هم علت این اتفاق را بررسی کنیم.

مقدمه

همه ما با کانتر آشنا هستیم و حداقل برای یک بار هم که شده داستان ساخت آن را مطالعه کرده و از آن آگاهیم. از همین رو در طول این مطلب قرار نیست که با هم به داستان ساخت بازی بپردازیم و در عوض سعی داریم تا کانتر را از نظر گیم دیزاین و طراحی بازی بررسی کنیم. طراحی بازی و گیم دیزاین، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت یک بازی محسوب می‌شود و هر چه در این بخش به استانداردها نزدیک‌تر باشیم، شانس آن‌ها که بازیکن‌ها مدت بیشتری به تجربه بازی ما بپردازند بیشتر خواهد بود. پس توجه به این قسمت می‌تواند راز عمر جاودانه این بازی را به راحتی آشکار کند. در ادامه با هم به دو اصل مهم گیم دیزاین که به خوبی در کانتر-استرایک پیاده شده می‌پردازیم.

یادگیری بسیار آسان؛ حرفه‌ای شدن بسیار دشوار

یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی بازی آن است که از همان ابتدا اثری خلق کنید که یادگیری آن بسیار ساده باشد. بگذارید با یک بازی ساده برایتان مثال بزنم. کلیت شطرنج را در کمتر از سی دقیقه یاد خواهید گرفت. هر تیم ۱۶ مهره دارد که ۸تای آن سرباز است و از ۸ مهره باقی مانده، یک جفت فیل، اسب و رخ دارید که با وزیر و شاه تمام کاراکترهای بازی را تشکیل می‌دهند. پس جمعا ۶ مهره منحصر به فرد خواهید داشت که خیلی سریع می‌توانید کار با آن‌ها را یاد بگیرید و با حرکاتشان آشنا شوید. در نهایت هم می‌دانید که اگر شاه حریف را محاصره و در نهایت تسلیم کنید، برنده بازی خواهید شد.

توضیح این بازی ساده بود نه؟ همین سادگی باعث شده که در پارک و جمع‌های دوستانه و خانوادگی، پیر و جوان با هم به تجربه این بازی پرداخته و از آن لذت ببرند. اما آیا واقعا اگر پیگیر این بازی باشید به همین راحتی می‌توانید شاه حریف را کیش و مات کنید؟ بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای این رشته، سال‌های سال‌ استراتژی‌های مختلفی را آموزش می‌بینند. بازیکنان حرفه‌ای شطرنج در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند تا با استفاده از الگوریتم‌ها و روش‌های مختلف حریف خود را شکست دهند و با این وجود، گاهی هیچ یک از آموزه‌هایشان قابل استفاده نخواهد بود. در شرایط دشوار و پیچیده این بازیکنان مجبور می‌شوند تا با تکیه به ذهن و خلاقیت خود از تصمیمات آنی و جدیدی استفاده کرده تا بر حریف خود غلبه کنند.

همین باعث شده تا همه بتواند به راحتی با این بازی ارتباط برقرار کرده و از تجربه آن لذت ببرد. از همین رو شطرنج هزاران سال است که به یکی از بازی‌های محبوب میان مردم تبدیل شده و نسل‌های مختلفی از بازیکن‌ها این بازی را تجربه کرده‌اند.

فکر می‌کنم که تا این جا، اولین جادوی کانتر را متوجه شده‌اید. مهم نیست که کدام یک از نسخه‌های بازی را تجربه کنید. یادگیری کانتر واقعا ساده است. یک فروشگاه دارید که در آن تعدادی سلاح (مثل مهره‌های شطرنج) قرار داده شده که هر یک برای استفاده در شرایطی خاص طراحی شده است. مقداری پول دارید که بسته به کشتن بازیکن و یا برد و باخت در هر یک از دست‌های بازی عدد آن تغییر می‌کند و به کمک آن می‌توانید سلاح و آیتم مورد علاقه خود که تعداد آن از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند را خریداری کنید.

هدف هم واقعا ساده است. اگر در نقش تروریست قرار بگیرید، یک بمب در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید در یکی از دو نقطه A یا B نقشه و مثلا Dust II آن را بکارید. این بمب در نزدیک به ۴۰ ثانیه منفجر خواهد شد. تیم ضربت نیز وظیفه دارد تا قبل از این که این بمب منفجر شود، آن را خنثی کرده و یا بازی را به حریف واگذار کند. البته که تیم ضربت این شانس را خواهد داشت که قبل از انفجار بمب، تیم ۵ نفره تروریست‌ها را نابود کرده و آن دست را زودتر به پایان برساند.

واقعا ساده است نه؟ تمام کانتر روی کاغذ همین است و باز هم روی کاغذ و حتی در عمل، پیر و جوان می‌توانند آن را به سادگی یاد گرفته و به تجربه آن بپردازند. اما آیا واقعا تجربه بازیکن‌ها معمولی با تیم‌های بزرگ و بازیکنان معروفی مثل Elige یا Karrigan از تیم‌های Complexity و FaZe Clan در مسابقات جهانی یکی خواهد بود؟ هر دو تیم سرمایه‌گذاری‌های بسیاری روی بازیکنان خود کرده که هم از نظر روحی و هم از نظر جسمانی در بهترین حالت ممکنشان قرار بگیرند. تمرین‌های مداوم برای یادگیری محیط‌های مختلف نقشه، بالا بردن دقت هدف‌گیری و کنترل و رهبری تیم از دیگر کلاس‌هایی است که برگزار می‌شود تا در شرایط مختلف بتوانند حریف خود را شکست دهند یا به قول خودمان کیش و مات کنند. پس به سادگی می‌توانید کانتر را یاد بگیرید و به سختی و طی هزاران ساعت بازی در آن حرفه‌ای شوید.

سیستم اقتصادی بی‌نظیر و جامعه فعال

یکی دیگر از اصل‌های جذاب طراحی بازی که تمامی افراد با آن ارتباط برقرار خواهد کرد، موضوع «پول» است. پول همیشه موضوع دوست‌داشتنی‌ای بوده و این موضوع به راحتی در تاریخ بازی‌های رومیزی و یا ویدیویی دیده می‌شود. همیشه سکه نقش امتیاز را در بازی‌های کلاسیک بازی می‌کرده و بسیاری از بازی‌های رومیزی مثل بردگیم بر مبنای این تکنیک ساخته شده است. حتی خیلی از بازی‌های موبایلی مثل کلش آو کلنز و یا کلش رویال بازیکن را جذب می‌کنند که به کسب سکه و جم پرداخته تا کارت‌ها و سازه‌های خود را آپگرید کنند و این موضوع واقعا لذت‌بخش است.

اما کانتر از معدود آثاری است که از یک ترفند هوشمندانه استفاده می‌کند. در صورتی که نسخه پرایم کانتر را تهیه کرده باشید، این بازی یک پیشنهاد جذاب و فوق‌العاده برای شما خواهد داشت و آن جوایز هفتگی تصادفی و جذابی است که می‌توانید از آن برای تزیین کردن سلاح خود استفاده کرده و یا اسکین‌های جدید را آزاد کنید. اما ممکن است خیلی‌ها نیازی به این آیتم‌های تزیینی نداشته باشند و از همین رو، مارکت استیم به شما اجازه می‌دهد که این آیتم‌ها را با قیمت بسیار مناسبی به سایر بازیکنان فروخته و هزینه‌اش را دریافت کنید. پس یعنی شما با تجربه این بازی، می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. حساب کنید که قبل از آن که مواردی مثل NFT در دنیا همه‌گیر شود، یک بازی ویدیویی توانست آنقدر به پوسته‌ها و اسکین‌های سلاح‌های خود ارزش دهد که حتی بتوان سر و کله‌ نسخه‌های کم‌یاب آن‌ها را در بازار سیاه و مزایدات بزرگ و جهانی پیدا کرد.

همین موضوع باعث شده که یک جامعه فعال در بخش مارکت بازی وجود داشته باشد و این یعنی که بازیکنانی همیشه وجود خواهند داشت که کانتر را برای کسب درآمد بازی کرده و حتی از این طریق خانواده اداره می‌کنند و این واقعا جذاب است. قطعا هم این وضعیت ادامه‌ دارد و نمونه خوب آن را می‌توان انتشار صندوق (Case) جدید بازی یعنی Kilowatt Case دانست که تا مدتی قیمت آن سر به فلک کشیده بود و می‌توانستید با فروش یا استخراج آیتم‌های آن، پول بسیار خوبی به جیب بزنید.

کانتر یک بازی جاودانه است، اما ولو باید به طرفداران احترام بگذارد

نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، همگی باعث شده تا کانتر طی این ۲۴ سال در اوج بماند و احتمالا اگر ۲۴ سال دیگر هم بگذرد، بازیکنان آن را تجربه و حتی به سراغ نسخه‌های قدیمی‌تر بازی یعنی Source یا ورژن 1.6 خواهند رفت. اما یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد که در صورتی که رعایت نشود، اوضاع به این بی‌نقصی نخواهند ماند و متاسفانه کم‌ کاری‌های اخیر ولو، نگرانی‌هایی را در این رابطه ایجاد کرده است.

کانتر یک بازی واقعا مهم است و حضور چیترها، مشکلات سرورها و باگ‌های عجیب و غریب و ثبت نشدن اطلاعات شلیک‌ها اتفاقاتی است که پس از انتشار آپدیت CS2، تعدادشان سر به فلک کشیده است. از آن جا که هدف انتشار این آپدیت، رفع همین مشکلات بود و روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود، ولو باید تمرکز جدی روی این قسمت داشته باشد. با این وجود اقداماتی مثل انتشار آپدیت ۲ گیگابایتی برای افزودن یک جعبه ساده به نقشه Dust II و رها کردن بازیکن‌ها به حال خودشان از اقداماتی است که طرفداران را حسابی عصبانی کرده است.

به نظر وقتی که یک بازی با این حجم از بازیکن و جامعه فعال مورد تحسین قرار گرفته، باید تا جای ممکن پشتیبانی از آن را ادامه داد و جامعه بازیکنان خود را راضی نگه داشت. با این وجود، نهایتا نمی‌توان منکر این شد که کانتر یک بازی جاودانه است و ولو نیز این موضوع را به خوبی می‌داند و سعی دارد تا کمال استفاده را از این موضوع ببرد!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!