فانی لند‌

چطور نام شما سرنوشتتان را رقم می‌زند: کشف ارتباط شگفت‌انگیز میان اسم و انتخاب‌های زندگی

پژوهشگران دانشگاه یوتا ادعا کرده‌اند که نام افراد می‌تواند زمینه شغلی آن‌ها را تعیین کند.

محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که افراد به مکان‌ها و مشاغلی جذب می‌شوند که حرف اول یکسانی با حرف اول اسمشان دارند. به این پدیده «جبر اسمی» گفته می‌شود.

به گفته تیم پژوهشی، این پدیده می‌تواند توضیح دهد که چرا شکیرا حرفه خوانندگی را انتخاب کرده است. هم حرف اول نام شکیرا (Shakira) و هم حرف اول شغلش خوانندگی (singer)، «S» است و ممکن است که این عامل تاثیرگذار بوده باشد.

هنگامی که در قرن یازدهم برای اولین بار از نام خانوادگی استفاده شد، اغلب بازتابی از شغل افراد بود؛ مانند آهنگر، نجار، بزاز و… .

پدیده جبر اسمی یک قدم فراتر می‌رود و استدلال می‌کند که افراد به صورت ناخودآگاه تصمیماتی می‌گیرند که با نامشان هماهنگی دارد.

پژوهشگران دانشگاه یوتا برای آزمایش این فرضیه، ۳,۴۱۰ نام را از توییتر، Google News و Google Books تجزیه و تحلیل کردند.

حتی پس از کنترل عواملی مانند جنسیت و قومیت، پژوهشگران دریافتند که پدیده جبر اسمی در تمامی داده‌ها تأثیر ثابتی دارد.

طبق نتایج، اسامی افراد با مشاغلی که حرف اول یکسانی دارند، مرتبط هستند.

ما شواهد ثابتی از ارتباط بین نام افراد و ترجیح آن‌ها برای انتخاب‌های بزرگ زندگی که با حرف اول نامشان شروع می‌شود، یافتیم.

برای مثال، فردی که اسمش «دنیس» است، احتمال بیشتری دارد که یک دندانپزشک شود تا یک وکیل.

همچنین به نظر می‌رسد که اسامی بر مکانی که برای زندگی انتخاب می‌کنیم نیز تأثیر دارند. به طوری که بیشتر احتمال دارد که افراد در شهری که با حرف اول نامشان شروع می‌شود، زندگی کنند.

این امر به این معناست که لندن باید محل زندگی افراد بیشتری با نام‌هایی که با حرف «ل» شروع می‌شوند، باشد.

همچنین پژوهشگران دریافتند که اثرات جبر اسمی در طول تاریخ میان دو جنس یکسان نبوده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهند که در اوایل قرن بیستم، مردان بیشتر تحت تأثیر جبر اسمی قرار داشتند تا زنان؛ اما این تفاوت با گذشت زمان کاهش یافت.

پژوهشگران معتقدند که با افزایش آزادی زنان در انتخاب مشاغل خود، جبر اسمی تأثیر برجسته‌تری در میان آن‌ها پیدا کرده است.

برخی از دانشمندان، از جمله محققانی که در این پژوهش حضور داشته‌اند، پیشنهاد می‌دهند که پدیده جبر اسمی محصول عاملی روانشناختی به نام «خودمحوری ناآگاهانه» است.

طبق این نظریه، افراد به صورت ناخودآگاه به مکان‌ها، افراد و چیز‌هایی که شبیه به آن‌ها هستند، جذب می‌شوند.

این پدیده با همه چیز، به افرادی که از نظرمان جذاب هستند تا مکان‌ها و مشاغلی که به آن‌ها علاقه داریم، ارتباط دارد.

در سال ۲۰۰۲، برت پلهام، استاد روانشناسی در کالج مونتگومری در مریلند دریافت که مردانی با نام جورج و جفری احتمال بیشتری دارد که در زمینه زمین‌شناسی (جئولوژی) کار کنند.

با این حال، باید توجه داشت که این ارتباط زیاد محسوس نیست و می‌تواند توسط عوامل مهم‌تری تحت تأثیر قرار گیرد.

به عنوان مثال، پژوهشگران در این مطالعه جدید دریافتند که افرادی که تحصیلات عالی داشتند، کمتر تحت تأثیر پدیده جبر اسمی قرار می‌گرفتند.

این امر ممکن است به این دلیل باشد که داشتن یک مدرک تحصیلی تأثیر بیشتری روی هویت شما نسبت به حرف اول نامتان دارد.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!