چگونه دستیابی به برابری جنسیتی میتواند تولید ناخالص داخلی جهانی را ۲۱ تریلیون دلار افزایش دهد؟
به گزارش تجارت نیوز،
زنان که نیمی از جمعیت و بازار مصرفکنندگان جهان را تشکیل میدهند، نقشی اساسی در دسترسی و پاسخگویی به بازارهای جهانی ایفا میکنند. این موضوع و نکات دیگر در همایش جهانی زنان دبی (GWFD) مطرح شدند که در ادامه این گزارش از «تجارتنیوز» بررسی خواهیم کرد.
فراخوانی برای اقدام جمعی
در نشستی تحت عنوان «زنان در پایداری: رهبری برای اقتصادهای نوظهور»، دکتر یسار جرار، دبیرکل شبکه CSO، بر نیاز فوری به اقدام جمعی برای تسریع دستیابی به برابری جنسیتی تأکید کرد. او اشاره کرد که با سرعت فعلی، تحقق این هدف ۱۰۵ سال طول خواهد کشید. وی همچنین بر تفاوتهای قابلتوجه در سیاستها و زیرساختها بین بازارهای نوظهور و اقتصادهای توسعهیافته تأکید و ضرورت اقدامات فوری را گوشزد نمود.
جرار اظهار داشت که توانمندسازی زنان برای کسبوکارها مفید است. او به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان میدهند هیئتمدیرههای متنوع، عملکرد بهتری نسبت به هیئتمدیرههای غیرمتنوع دارند و ۲۰ درصد موفقتر هستند. وی افزود که چون زنان نیمی از جمعیت و بازار مصرفکنندگان را تشکیل میدهند، نقش آنها در تعامل با بازار بسیار حیاتی است.
تحقیقات نشان میدهند که برابری جنسیتی نه تنها برای جامعه، بلکه برای کسبوکارها نیز سودمند است و میتواند ۲۱ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی بیفزاید.
پیشرفت زنان در آموزش
شبکه CSO در حال ایجاد یک شبکه جهانی برای اتصال زنان به بازارهای نوظهور و هدف آن تقویت روابط و تسریع پیشرفتهاست. جرار با گفتن اینکه آینده از آن زنان است، افزود که زنان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در زمینههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) بهتر از مردان عمل میکنند. او اشاره کرد که زنان در امارات متحده عربی و عربستان سعودی در آزمونهای PISA (برنامه بینالمللی ارزیابی دانشآموزان) که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) برگزار میشود، ۴۵ امتیاز بالاتر از همتایان مرد خود کسب کردهاند. این امر میتواند نشاندهنده آمادگی بیشتر زنان برای فرصتهای شغلی آینده باشد.
اصلاح سیاست در امارات متحده عربی
در امارات متحده عربی، برای توانمندسازی زنان، اصلاحات سیاستی انجام شده است که به نمایندگی قابلتوجه زنان در رهبری و آموزش منجر شده است. مهارتهای بهبودیافته و حضور بیشتر زنان در آموزش و نیروی کار، برای رفاه اقتصادی و اجتماعی آینده ضروری است.
مشاوره و حمایت از رهبران زن
سمر الحمیدی، معاون بخش تغییرات اقلیمی در شرکت شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC)، پیشنهاد ایجاد یک شبکه جهانی برای زنان در بازارهای نوظهور را مطرح کرد تا از آنها حمایت و امکان مشاوره برایشان فراهم شود. او بر لزوم نمایش رهبران موفق زن در حوزه پایداری و محیط زیست تأکید کرد تا بهعنوان الگوهای الهامبخش عمل کنند. همچنین، او اهمیت اطمینان از مناسب بودن محیط کار و زیرساختها برای حمایت از زنان، بهویژه در حوزههایی که بهطور سنتی مردانه بودهاند را مطرح کرد.
او همچنین بر نقش مهم مدیران ارشد پایداری زیست محیطی و همکاری در مواجهه با چالشهای مرتبط با اهداف توسعه پایدار (SDGs) تأکید کرد.
رفع موانع پیشرفت زنان
سمر الحمیدی بر نیاز به الگوهای بیشتر برای الهامبخشی به زنان تأکید کرد و به شکاف جنسیتی موجود به نفع زنان در ریاضیات و علوم در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) اشاره کرد. او درباره ابتکارات ADNOC در مورد پرورش استعدادهای زنانه در آینده و تعهد آنها به دستیابی به برابری جنسیتی توضیح داد. این شرکت یکی از امضاکنندگان اصول توانمندسازی زنان سازمان ملل است.
ابتکار شرکت ملی نفت ابوظبی برای توانمندسازی زنان
الحمیدی اشاره کرد که ابتکارات شرکت ملی نفت ابوظبی مانند «برنامه Pathway 20» بر توسعه مدیران زن در هیئتمدیره تمرکز دارد. او سه مانع اصلی پیشرفت زنان را نبود الگوهای مناسب، نیاز به ایجاد محیطی حمایتکننده و ضرورت شبکههای قوی شناسایی کرد.
این گزارش تأکید دارد که توانمندسازی زنان، چه در سطح جامعه و چه در کسبوکار، میتواند تأثیرات اقتصادی و اجتماعی عمیقی داشته باشد و نقش مهمی در دستیابی به توسعه پایدار ایفا کند.