چینی ها به اپل پشت کردند!
به گزارش تجارت نیوز،
شرکت اپل در سال 2024 از جایگاه بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند در چین کنار رفت و رقبای محلی آن یعنی ویوو (Vivo) و هوآوی جایگزین سازنده آیفون شدند.
به نوشته رویترز، دادههای شرکت تحقیقاتی Canalys که در روز پنجشنبه (27 دی) منتشر شد، نشان میدهد که میزان عرضه سالانه اپل در چین 17 درصد کاهش یافته است. این کاهش، بزرگترین افت فروش سالانه اپل در چین بود و در تمامی چهار فصل سال، از جمله کاهش 25 درصدی در سهماهه پایانی رخ داد.
در کل سال، شرکت ویوو که گوشیهای اقتصادی تولید میکند، 17 درصد از سهم بازار چین را به دست آورد. پس از آن هوآوی با 16 درصد و اپل با 15 درصد قرار گرفتند که فشار روزافزون فروش بر اپل از سوی تولیدکنندگان داخلی در یکی از بزرگترین بازارهای جهانی این شرکت آمریکایی را نشان میدهد.
این کاهش همچنین به عواملی همچون عدم وجود قابلیتهای هوش مصنوعی در آیفونهای جدید فروختهشده در چین مربوط میشود، جایی که چت جیپیتی در دسترس نیست و این موضوع رقابتپذیری اپل را کاهش داده است.
توبی ژو تحلیلگر Canalys، گفت: «این بدترین عملکرد سالانه اپل در چین است.»
او افزود: «جایگاه اپل در بازار با چالشهای متعددی مواجه است: عرضه مداوم مدلهای پرچمدار توسط هوآوی، گسترش گوشیهای تاشوی داخلی و برندهای اندرویدی مانند شیائومی و ویوو که از طریق نوآوریهای فناورانه وفاداری مصرفکنندگان را تقویت میکنند.»
اپل پیشتر چهار سال رشد پیوسته را تجربه کرده بود که به دنبال تحریمهای ایالات متحده علیه هوآوی در سال 2019 اتفاق افتاد. این تحریمها دسترسی هوآوی به فناوری آمریکایی را محدود کرد.
اما هوآوی از آگوست 2023 یک بازگشت قابل توجه را رقم زد، یعنی زمانی که گوشیهای جدیدی با تراشههای ساخت داخل معرفی کرد. این شرکت چینی افزایش 24 درصدی در عرضه خود در سهماهه چهارم 2024 را ثبت کرد.
سازنده آیفون برای تحریک فروش به تخفیفهای نادر روی آورده است. این شرکت از 4 تا 7 ژانویه یک تبلیغ چهار روزه در چین برگزار کرد و از طریق کانالهای رسمی خود تخفیفهایی تا سقف 500 یوآن (68.50 دلار) برای مدلهای آیفون 16 ارائه داد.
پلتفرمهای بزرگ تجارت الکترونیک چین نیز با تبلیغات خود از این روند پیروی کردند. بازار تیمال شرکت علیبابا تخفیفهایی تا هزار یوآن (137 دلار) برای جدیدترین سری آیفون 16 اعلام کرد.
در میان پنج فروشنده برتر، شیائومی که بیشتر بر گوشیهای اقتصادی تمرکز دارد، قویترین رشد را با افزایش 29 درصدی در عرضه در سهماهه چهارم ثبت کرد، در حالیکه اوپو و ویوو به ترتیب رشد 18 درصد و 14 درصدی را تجربه کردند.
عرضه سالانه گوشیهای هوشمند در چین در سال 2024 نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش یافت و به 285 میلیون دستگاه رسید.
منبع :
اکوایران