«کودکان» امروز توان شنیدن یک فایل صوتی عادی را ندارند/ «مربی» باید بتواند «سرعت» را از او بگیرد و «قدرت توجه به جزئیات»، «شناخت» و «دیدن» را در او تقویت کند – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر خود به استان خراسان جنوبی ضمن دیدار با اعضای شورای شهر بیرجند و فرمانداران شهرهای قائن و درمیان در همایش فلسفه برای کودکان نیز در دانشگاه بیرجند سخنرانی کرد.
به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح روز ۲۸ آبان۱۴۰۳ در همایش فلسفه برای کودک، سخنرانی کرد و گفت: مشتری اصلی حوزه فلسفه برای کودک کانون پرورش فکری است.
وی افزود: در فلسفه، کودک و مخاطب در دو سوی موضوع نظریهپردازان قرار دارند و کانون پرورش فکری و فعالان حوزه کودک نقطه اتصال میان این دو است.
معاون فرهنگی کانون افزود: در این سالها نظریههای خوبی داشتیم اما آیا اینها در کف میدان به کودک و نوجوان میرسد یا نه؟ آیا نظریهها را میشود تبدیل به فرایندی کرد که برای این نسل قابل استفاده باشد؟
فلاح با تاکید بر اینکه در تبدیل فکر به فرآیند و محصول دچار چالش هستیم، گفت: در راستای تبدیل نظریهها به عمل باید کار و تحقیق کنیم.
وی با اشاره به علت نامگذاری نام کانون به پرورش فکری در دهه ۴۰، تصریح کرد: آموزش فلسفه یا تربیت فلسفی کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است.
معاون فرهنگی کانون در ادامه یادآور شد: عالم یک واقعیت خارجی دارد و دنیا بیمعنا و پوچ نیست که این مهم از اهداف کانون است و کودک باید در فرآیند بازی، سفالگری، نقاشی و… به آن برسد.
فلاح اظهار داشت: کانون پرورش فکری، مفهوم خلقت را در کارگاههای نقاشی، سفالگری، شعر و داستان و… به کودکان و نوجوانان آموزش میدهد.
وی با بیان اینکه بنا نیست کودکان، نقاش یا سفالگر شوند، افزود: یکی از فعالیتهای کانون تقویت ابزار شناخت کودک است به گونهای که مربی با بازیهایی که طراحی میکند، شناخت را در کودک تقویت میکند.
معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه یک مربی کودک باید بتواند در مجامع تربیتی سرعت کودک را کنترل کند، گفت: کودکان امروز توان شنیدن یک فایل صوتی عادی را ندارند و همگی تصاویر و شنیدهها را با سرعتی بالاتر دریافت میکنند در حالی که مربی باید بتواند سرعت را از او بگیرد و قدرت توجه به جزئیات، شناخت و دیدن را در او تقویت کند.
وی ادامه داد: آدم از ظاهر و باطن ماده و جوهر تشکیل شده و ما باید بازی طراحی کنیم که بتواند این فرایندها را در خود داشته باشد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: همه عالم در دو بعد ظاهر و باطن در حرکت دایمی و در تقابل است و باید روی این مهم کار کرد این خلاصه شیوههایی است که در کانون پرورش فکری به آن رسیدیم تا تمام فعالیتهای کانون را در این مسیر قرار دهیم.
فلاح تصریح کرد: ما نیاز داریم در این گونه نشستها نویسندگان کودک و نوجوان را با حوزه فلسفه کودک آشنا کنیم تا بداند چه اثر و موضوعی را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه عمده آثار برگرفته از بسیاری از آثار خارجی است، ادامه داد: امروز باید مراقبت کنیم که کودکان و نوجوانان ما چه چیزی را مطالعه میکنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری به دلیل اینکه در حوزه کودک و نوجوان هم مطالعه و هم کار عملی دارد، از پایاننامههای در این حوزه استقبال میکند و امیدواریم خروجی پژوهشها و فعالیتهای علمی در کانون مورد استفاده عملی قرار بگیرد.
معاون فرهنگی کانون در ادامه برنامههای سفر خود به استان خراسان جنوبی با اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند، فرمانداران شهرستانهای قائن و درمیان، کارشناسان، مربیان و کارکنان کانون این استان نشستهای جداگانهای برگزار و به بررسی مسایل و مشکلات این استان پرداخت.
در این سفر که طی روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان ۱۴۰۳ صورت گرفت فروهر معدنی مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون نیز وی را همراهی میکرد.