یکی از مأموریت های کانون این است که به بچه ها اجازه تجربیات جدید را بدهیم و لبه های دانش را با زبانی سهل و ساده به بچه ها بیاموزیم! – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ماموریت مهم کانون را ایجاد تجربههای جدید، پیدا کردن هدف برای کودکان و نوجوانان و آشنایی با لایههای عمیق دانایی، دانست.
به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش با بیان این مطلب افزود: مواجهشدن با سوال، یکی از راههای نجات کودکان و نوجوانان است.
وی گفت: پرسشگری، پیچیدهترین کار تربیتی است که به حوزه پژوهش مربوط میشود و مربیان وظیفه دارند ابزار پژوهش را در اختیار بچهها بگذارند و بستری مناسب برای درک درست از علم و پژوهش برای آنان فراهم کنند تا بتوانند با زبان ساده، لبههای دانش را درک کنند و در سنین پایین بتوانند تصور دقیقی از علوم مختلف مثل هوش مصنوعی داشته باشند.
فرهاد فلاح، جستوجو و حس دانستن کاذب در اینترنت را عامل بازدارندهای در فهم عمیق بچهها دانست و گفت: جستوجو در فضای اینترنت گام اول برای پیدا کردن حقایق و پژوهش راه رسیدن به اصل مطالب است.
وی شباهت فراگیر تحقیقها از یک ماخذ واحد را پیام خوبی برای آینده علمی ندانست و بیان داشت: تقویت انگیزهها برای علمآموزی و ارتباط کودکان و نوجوانان با فضای پژوهش یکی از وظایف کانون است که با گشایش کانون علوم و فناوری نوین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدواریم به این مهم دست یابیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان به برگزاری نشستهای فاخر علمی برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: یکی از مأموریت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که با کمک مربیان به بچه ها اجازه تجربیات جدید را بدهیم و لبه های دانش را با زبانی سهل و ساده به بچه ها بیاموزیم. راهبری بچه ها برای تجربیات جدید در موضوعهای مختلف از جمله موضوعهای علمی از مأموریتهای سنگین کانون است.
گسترش ارتباط کانون با دانشگاهها و پژوهشگاهها
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون نیز در این آیین از کانون به عنوان پرچالشترین فضای کودک و نوجوان یاد کرد و گفت: با توجه به نگاه فردی به پژوهش در فضای دانشآموزی، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش را با رویکرد جدید در فضای امروز نسل جدید کودکان ونوجوانان خواستار هستیم.
احسان منصوری بیان کرد: عنصر پژوهش در کانون از نوع تماس مربی و کار کودک و نوجوان اهمیت فراوانی دارد چرا که مربی مسائل مهم روحی و شخصیتی کودک ونوجوان را بهتر درک میکند و میشناسد.
مدیر کل کاون استان مرکزی مسالهشناسی را در حوزه پژوهش نیمی از حل مساله دانست و گفت: کانون در این حوزه پرتوان است و میتواند مسائل نسل بچههای امروز را در فاصله انقطاع نسلی حل و این خلا را تکمیل کند.
دبیر شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون در پایان، بر ارتباط کانون با دانشگاهها، پژوهشگاهها تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد در جشنواره بعدی شاهد رشد افزونتری باشیم.
آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون با حضور سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون، محمدامین باقری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، رضا داوری مدیرکل کانون استان لرستان، حسین مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، علی مقدسی رئیس دانشگاه فرهنگیان، محسن مرادی رئیس جهاد دانشگاهی، سالار جیریایی رئیس حوزه هنری استان مرکزی و دیگر مدیران استانی، کارشناسان آموزش و پژوهش کانون سراسر کشور و برگزیدگان این رویداد علمی روز ۲۷ آذر ۱۴۰۳ در سالن موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار استان مرکزی در شهر اراک با شعار «با همدلی بیاندیش، با مسئلهشناسی عمل کن» برگزار شد.
قدردانی از پدر و مادر شهید احسان قدبیگی، ارائه پژوهش یکی از اعضای نوجوان، پخش نماهنگ شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش، رونمایی از پوستر دومین رویداد ایدهپردازی طرح ثامر، رونمایی از کتاب خاطرات خانه ما «تاریخ شفاهی کانون استان مرکزی»، نمایش عروسکی علمی و زیست محیطی «زمین» کاری از مرکز فرهنگی هنری شماره هفت کانون اراک و خوانش بیانیه هیات داوران و قدردانی از داوران و برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش از دیگر برنامههای این آیین بود.