۱۰ راه عملی برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها
فرارو- گاه شما مهلت انجام کار مهمی را دارید؛ اما به جای انجام آن کار وقت خود را با کارهای دیگری مانند چک کردن ایمیل، رسانههای اجتماعی، تماشای فیلم، گشت و گذار در وبلاگها و… میگذارید. در حقیقت میدانید باید این کار را انجام بدهید؛ اما در عمل کاری نمیکنید.
به گزارش فرارو، همه ما در برخی مواقع کارها را به زمان دیگری موکول میکنیم. زمانی که کارها را به تعویق میاندازیم، در واقع زمان آزاد را هدر میدهیم و کارهای مهمی را که به عهده داریم، به تعویق میاندازیم. در چنین لحظههایی بهشدت دچار اضطراب میشویم و افسوس میخوریم کهای کاش کارمان را زودتر آغاز کرده بودیم. افرادی که دائم کارهای خود را به زمان دیگری موکول میکنند، احتمالا چندین سال از زندگی خود را به این شکل سپری کردهاند. سستی در انجام کار و کارها را به عقب انداختن، سست شدن، فرار کردن از کار، رو به رو شدن با آن در آخرین لحظه مشخصه افرادی است که همیشه به این شیوه از زندگی ادامه میدهند. به تعویق انداختن کارها در حقیقت یک عادت اشتباه است که ما را از بین میبرد و از دستیابی به اهداف بزرگتر در زندگی جلوگیری میکند.
اجازه ندهید که به تعویق انداختن کارها به یک عادت نادرست همیشگی در زندگی شما تبدیل شود. در این مقاله چند راهکار عملی برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها ارائه شده است.
۱ – کارتان را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید
یکی از دلایلی که سبب میشود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم، این است که تصور میکنیم انجام آن کار بیش از اندازه برای ما حجیم است. بهتر است کار اصلی را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید و به صورت مجزا روی هر قسمت تمرکز کنید. اگر پس از تقسیم کردن کار به بخشهای کوچکتر مشکل شما برطرف نشد، باید دوباره بخشها را کوچکتر کنید. به زودی متوجه میشوید وظیفهای که بر عهده دارید، سادهتر از چیزی است که فکرش را میکردید.
برای مثال نویسندگی را در نظر بگیرید. نگارش یک کتاب در مجموع پروژهای بزرگ است که میتواند بسیار سنگین و حجیم باشد؛ اما زمانی که آن را به فازهایی کوچکتر تقسیم کنید، انجام آن سادهتر خواهد شد، مانند:
۱. تحقیق
۲. تصمیمگیری برای انتخاب موضوع
۳. ایجاد طرح کلی
۴. طراحی محتوا
۵. نوشتن فصلهای ۱ تا ۱۰
۶. بازبینی
ناگهان متوجه خواهید شد که همه چیز قابل کنترل است. پس از آن میتوانید روی مراحل ضروری تمرکز کنید و بدون فکر کردن به مراحل دیگر آن را به بهترین شکل انجام بدهید. پس از به پایان رساندن هر مرحله میتوانید به سراغ مرحله بعدی بروید.
۲ – محیط اطراف خود را تغییر بدهید
محیطهای مختلف تأثیرات متفاوتی بر میزان بهرهوری ما دارند. به میز کار و اتاق خود نگاه کنید. آیا آنها شما را ترغیب میکنند یا اینکه باعث خوابآلودگی میشوند؟ اگر حالت دوم درست باشد، پس بهتر است محیط کار خود را تغییر بدهید.
یکی از مواردی که همیشه باید به یاد داشته باشید، این است که محیطی که قبلا در شما ایجاد انگیزه میکرد، احتمالا پس از طی مدت زمانی تاثیر مثبت خود را از دست بدهد. در این صورت بهتر است محیط اطراف خود را تغییر بدهید.
۳. یک جدول زمانی دقیق با مهلتهای زمانی مشخص طراحی کنید
اگر فقط یک ضربالاجل برای تحویل کار داشته باشید، بهراحتی دچار عادت اشتباه به تعویق انداختن کارها میشوید. در این صورت احساس خواهید کرد که زمان کافی برای انجام آن دارید و کار را به زمان دیگری موکول کنید، تا زمانی که در مییابید خیلی دیر شده است.
پروژهای که در دست دارید، به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید؛ سپس یک جدول زمانی کلی را طراحی کنید که مهلت پایانی هر کدام از مراحل با جزئیات در آن مشخص شده باشد. به این ترتیب میدانید که برای هر کدام از مسئولیتها یک مهلت مشخص دارید که باید در همان تاریخ آن را انجام بدهید. این برنامه زمانی باید تا اندازهای دقیق باشد که اگر یکی از کارها را به موقع انجام ندادید، مراحل و قسمتهای دیگر را تحت تاثیر قرار ندهد.
اهداف خود را با تاریخ مشخص در لیست ماهانه، هفتگی و سپس روزانه تقسیم کنید. در حقیقت با این روش بهسادگی به اهداف خود دست خواهید یافت.
۴ – به تعویق انداختن امر را چه در بلند مدت و چه کوتاه مدت کنار بگذارید
اگر بیش از اندازه دچار این عادت اشتباه شدهاید، احتمالا به خاطر این است که به تعویق انداختن کارها را برای خودتان آسان کردهاید. میتوانید لیست صفحات بوکمارک شده در مرورگر را به پوشه جداگانهای انتقال بدهید که کمتر قابل دسترسی باشند. گزینه اطلاعرسانی خودکار رادر ایمیل غیر فعال کنید تا از تمام حواس پرتیهای محیط اطراف خلاص شوید.
برخی افراد حتی حساب کاربری خود را در شبکههای اجتماعی حذف یا غیر فعال میکنند. در هر صورت اگر احساس میکنید کارهایی مثل حذف کردن حساب کاربری ضروری است، این کار را انجام بدهید.
۵ – با افرادی معاشرت کنید که الهامبخش شما هستند
کاملا مطمئنم که اگر ۱۰ دقیقه با افرادی مانند بیل گیتس و استیو جابز مکالمهای داشته باشید، حتما شور و اشتیاق لازم برای کار کردن را پیدا خواهید کرد. قطعا افرادی که با آنها رفت و آمد داریم، روی رفتارهایمان تأثیر میگذارند. معاشرت با بیل گیتس و استیو جابز امکانپذیر نخواهد بود! با دوستان، خانواده، همکارها و افرادی معاشرت کنید که انگیزه لازم را برای انجام کاری در شما ایجاد میکنند. به زودی متوجه خواهید شد که روحیه سرسخت و انرژی آنها به شما نیز منتقل شده است.
۶ – دوست پیدا کنید
یافتن یک دوست و همراه سبب میشود که فرآیند کاری سرگرم کننده شود. در حالت ایدهآل بهتر است که این همراه نیز اهداف مخصوص به خود را داشته باشد. بدین ترتیب هر دوی شما در مقابل اهداف و برنامههای یکدیگر مسئول و پاسخگو خواهید بود. اهداف شما لزوما نباید شبیه به یکدیگر باشند. البته در صورت تشابه اهداف میتوانید چیزهای بیشتری از یکدیگر یاد بگیرید.
۷ – درباره اهدافتان با دیگران صحبت کنید
با دوستان، همکارها، خانواده و آشنایان درباره پروژههایتان صحبت کنید. در این صورت هر زمانی که آنها را ملاقات کنید، مجبورید با آنها درباره وضعیت پروژهتان صحبت کنید؛ زیرا درباره آن کنجکاو شدهاند.
برای نمونه اگر پروژههایی را که در دست دارید، در وبلاگ شخصی، توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید، حتما دوستان و آشنایان جویای روند پیشرفت آن میشوند. در این صورت این یک شیوه عالی برای مسئولیتپذیری برنامههایتان است.
۸ – به دنبال افرادی باشید که به چیزی که میخواستند، دست یافتهاند
میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ چه افرادی قبلا به چیزی که شما در حال حاضر میخواهید، دست یافتهاند؟ به دنبال این افراد باشید و با آنها ارتباط بر قرار کنید. برقراری ارتباط با این افراد به شما نشان میدهد اهدافی که انتخاب کردهاید، قابل دستیابی هستند، تنها کافیست عمل کنید. این روش یکی از بهترین محرکها برای اقدام و عمل است.
۹ – بازبینی اهداف
در صورتی که مدتهاست کارتان را به تعویق میاندازید، احتمالا نشان میدهد میان اموراتی که انجام میدهید و چیزی که میخواهید، مشکلاتی وجود دارد. بیشتر اوقات با کشف و آگاهی بیشتر درباره خودمان اهدافمان را بزرگ میکنیم؛ اما با تغییر ندادن اهداف مانع از بازتاب صحیح رشدشان میشویم.
از کار خود فاصله بگیرید (مثل یک مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و برنامههای خودتان را دوباره سازماندهی کنید. دقیقا به چه چیزی میخواهید دست پیدا کنید؟ برای رسیدن به آن دقیقا باید چه کارهایی را انجام بدهید؟ باید چه گامهایی بردارید؟ آیا کار فعلی شما با مقصد نهایی هم مسیر است؟ در غیر این صورت باید چه کار کنید؟
۱۰ – کارهای را بیش از حد پیچیده نکنید
آیا منتظر زمان مناسب برای انجام کار هستید؟ احتمالا تصور میکنید که به دلایل مختلف و نبود X، Y، Z نمیتوانید کارتان را در همین لحظه انجام بدهید. چنین افکاری را از ذهن خود خارج کنید؛ زیرا بهترین و بینقصترین زمان هرگز وجود نخواهد داشت. در صورتی که همیشه منتظر چنین زمانی باشید، هرگز نمیتوانید هیچ کاری را به اتمام برسانید. کمالگرایی یکی از اصلیترین دلایل به تعویق انداختن کارهاست.
منبع: lifehack