فانی لند‌

۱۰ واقعیت تلخ که دیجی‌کالا نمی‌خواهد بدانیم

دیجی‌کالا معمولا درباره محصولات موجود در دسته‌بندی پیشنهاد شگفت‌انگیز با لحن اغراق آمیز صحبت می‌کند، اما اعداد و آمار هرگز دروغ نمی‌گویند. به‌خصوص آن‌هایی که توسط خودشان منتشر می‌شود.

گزارش عملکرد دیجی‌کالا تازه در دسترس عموم قرار گرفته و در آن روی چند مورد با افتخار تاکید کرده‌اند. چیز‌هایی مثل رشد دو درصدی فروش طی یک سال و ثبت رکورد ۵.۵ میلیون بازدید از سایت در روز را مایه افتخار دانسته‌اند. دیجی‌کالا می‌گوید به همکاری با ۴۱۸ هزار و ۷۰۰ فروشنده مفتخر است و ادعا دارد کمک می‌کند میانگین درآمد هرکدامشان به ماهی ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. گزارش دیجی‌کالا، اما آگاهانه از مواردی پرهیز می‌کند. مثلا نمی‌گوید با وجود تبلیغات اغواگرانه کالا‌های موجود در دسته‌بندی پیشنهاد شگفت‌انگیز، اغلب با تخفیف ۱۰ درصد به فروش می‌رسند. همچنین برای اینکه مشتریانش دل‌آزرده نشوند ترجیح می‌دهد حرفی از میزان نارضایتی یا کالا‌هایی که مرجوع می‌شوند به میان نیاید. گزارش دیجی‌کالا می‌تواند برای فروشندگان هم شوکه‌کننده باشد.

۱ دیجی‌کالا مدعی است روزانه به‌طور متوسط ۵.۵ میلیون بازدید دارد. اما تنها برای پردازش روزی یک میلیون کالا آماده است. لابد با متر و معیار‌های موجود در این صنعت مقیاس بزرگی پیش رو داریم و حتی شاید دیجی‌کالا مایل است با واسطه آن به رقبا فخر بفروشد، اما برای ما مشتریان موضوع فرق می‌کند. خودشان دارند می‌گویند نزدیک ۴.۵ میلیون مراجعه‌کننده به دیجی‌کالا نمی‌توانند از حد و اندازه تماشاچی جلوتر بروند و باید از پشت ویترین مغازه را تماشا کنند.

۲ دیجی کالا ۴۱۸ هزار و ۷۳۰ فروشنده همکار دارد، اما با توجه به اینکه سقف ظرفیت پردازش کالا روزانه یک میلیون است سهم هر فروشنده به طور متوسط نمی‌تواند از روزانه ۲.۳ کالا فراتر برود. یعنی دفتر و دستک به آن بزرگی فراهم کرده‌اند، ولی حتی در روز‌های شلوغ، نباید به فروش میانگین دو کالا فکر کرد، چون پیشرفت بخش لجستیک اندازه بخش دیجیتال مارکتیگ یا تولید محتوا نبوده و اگر مایلید باید خودتان دست به‌کار شوید و از گزینه تحویل فروشنده بهره ببرید.

۳ تعداد فروشندگان همکار دیجی‌کالا طی شش سال گذشته از پنج هزار و ۷۲۸ با رشد هفت هزار و ۲۰۰ درصدی به ۴۱۸ هزار و ۷۲۷ رسیده است و با اینکه دیجی‌کالا ۵۳۰ هزار مرکز زیرساختی در سراسر کشور دارد، اگر پنج میلیون و ۵۰۰ بازدیدکننده روزانه محصولی سفارش دهند، به خاطر محدودیت پردازش یک میلیون کالای روزانه، حداقل پنج روز زمان می‌برد تا کالا به دست مشتریان برسد. چنانچه تمام ۱۲ هزار و ۲۶۰ کارمند دیجی‌کالا را به واحد توزیع منتقل کنند، هرکدامشان باید روزی ۸۱ کالا به مشتری تحویل دهند. هر ۲۰ دقیقه یک کالا!

۴ دیجی کالا خدمات خود را در ۳۱ استان کشور گسترش داده، اما هنوز بیشترین سفارش در تهران دریافت می‌شود. تعداد سفارش‌ها در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، سمنان، بوشهر، کردستان، اردبیل، زنجان حتی از هرمزگان که به‌خاطر بعد مسافت و دسترسی در موقعیت مناسبی قرار ندارد، کمتر است.

رکورد بازدید دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲، روز اول آذر مصادف است با نخستین روز حراج بلک‌فرایدی شکسته شده است. در آن روز ۱۲ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۲۹۱ نفر به سایت دیجی‌کالا سر زده‌اند سه روز بعد این آمار به هشت میلیون و ۸۸۵ هزار و ۲۷۰ نفر تقلیل پیدا کرده است. ضمن اینکه ظرفیت پردازش کالا همچنان روزانه یک میلیون است، افزایش نارضایتی از زمان تحویل کالا در چنین روز‌های پربرکتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد

برند‌های خارجی ۵۱ درصد از سهم فروش لباس روزمره دیجی‌کالا را در اختیار  دارند آن‌‌ هم در شرایطی که واردات پوشاک ممنوع است

۵ دیجی کالا مدعی است در طول ۱۷ سال فعالیتش موفق شده یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۹۹ شغل ایجاد کند. یعنی حدودا سالی ۷۶ هزار و ۴۰۶ شغل. پارسال ۱۲۵ هزار نفر در قالب همکار و همکار فروشنده به دیجی‌کالا پیوسته‌اند. این یعنی سرعت خروج یا قطع همکاری نیرو‌های انسانی یا همکاران فروشنده افزایش پیدا کرده است؟

۶ سال ۱۴۰۲، یک فروشنده محصولات بومی از قمصر موفق شده با عرضه محصولات عطاری و دارو‌های گیاهی رکورد فروش ۹ میلیارد تومانی را در دیجی‌کالا به ثبت برساند. تقریبا می‌شود ۷۵۰ میلیون تومان در ماه، اما متوسط میزان فروش کلی فروشندگان حاضر در دیجی کالا از سالی ۵۵۸ میلیون تومان و ماهی ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود.

۷ دیجی‌کالا مدعی است ۴۱۸ هزار و ۷۳۰ فروشنده همکار دارد که هر کدامشان به طور متوسط سالی ۵۵۸ میلیون تومان درآمد دارند. یعنی کل تشکیلات در یک سال ۲۳۴ هزار میلیارد تومان فروش داشته است. همین هفته قبل حدود سه میلیون نفر در قرعه‌کشی ایران‌خودرو شرکت کردند و اگر نصف‌شان رقم ۲۳۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کرده باشند، پول جابه‌جا شده در ۱۳ روز تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از فروش یک سال همکاران دیجی‌کالا است.

۸ پیدا کردن مشتری حداقل با کمک سیستم جستجوی دیجی‌کالا ساده نیست. اغلب افرادی که سراغ باکس سرچ دیجی‌کالا می‌روند دنبال گوشی موبایل، ساعت هوشمند، ایرپاد، ساعت، اسپیکر، هندزفری، لپ‌تاپ، تلویزیون و اسباب‌بازی هستند. حتی حدود ۷۰۰ جستجو برای کالا‌هایی مثل آیفون ۱۴، آیفون ۱۵، لوازم‌خانگی سامسونگ، بوش و ال‌جی، کفش آدیداس، نایک و پوما و لباس منگو، زارا و لیوایز صورت گرفته که، چون ورودشان غیرقانونی است، در دیجی‌کالا وجود ندارند. آیا این مورد هم می‌تواند ثابت کند مراجعات به دیجی‌کالا بیشتر از سر کنجکاوی و صرفا برای اطلاع از قیمت است؟ اگر به این سوال جواب مثبت بدهید، ممکن است فروشنده‌ها را دلخور کنید.

۹ دیجی‌کالا می‌گوید سال ۱۴۰۲ موفق شده با کاهش ۷.۳۸ درصدی مصرف کارتن، به محیط‌زیست کمک کند، اما در همین سال تقریبا ۶.۴ کیلومترمربع کارتن را به زباله تبدیل کرده‌اند. تازه چسب، کاغذ یا پلاستیک‌های حباب‌دار را در نظر نگرفته اند.

۱۰ دیجی‌کالا سال گذشته بستر مناسب برای فعالیت ۱۰ هزار و ۹۹۳ برند ایرانی فراهم کرد، اما در نهایت برند‌های خارجی با ۵۳ درصد بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص دادند. بیشترین سهم فروش کالای ایرانی متعلق به دسته‌بندی غذای تازه، کتاب و لوازم تحریر و غذای خشک بود، ولی مثلا در بخش لوازم خانگی برقی بزرگ که به خاطر ممنوعیت واردات شش سالی می‌شود بازارش دست برند‌های ایرانی افتاده، همچنان ۳۸ درصد فروش دیجی‌کالا مال برند‌های خارجی است. ممنوعیت واردات در بازار پوشاک هم وجود دارد، ولی ۳۸ درصد کفش‌های فروخته شده در دیجی‌کالا طبق ادعای خودشان خارجی هستند. ۶۴ درصد از فروش لباس کودک به برند‌های خارجی تعلق دارد و ۵۱ درصد از سهم فروش لباس روزمره دیجی‌کالا در اختیار برند‌های خارجی است. سهم ۴۳ درصدی فروش برند‌های خارجی در دسته‌بندی لوازم آرایشی و بهداشتی شخصی هم در مقابل سهم ۵۷ درصدی برند‌های ایرانی تامل‌برانگیز نیست؟ انشاءالله که فروشنده‌ها در دیجی‌کالا درباره اصالت برند صداقت به خرج می‌دهند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!