فانی لند‌

۷ راهکار مؤثر برای غلبه بر تعلل در اقدام

فانی لند- همه ما در مقاطعی از زندگی تعلل می‌کنیم و کار امروز را به فرداها میندازیم. حتی آن‌هایی که بسیار پرتلاش به نظر می‌رسند هم اقدامات‌شان را به عقب میندازند.

به گزارش راهنماتو، تعلل در کارهای روزمره، مثل عقب انداختن مراجعه به دندان‌پزشک، تا عقب انداختن شروع یک پروژه کاری یا انجام کارهای خانه، بخشی از زندگی همه ماست.

تعلل کردن، به تعویق انداختن، پشت‌گوش‌اندازی یا اهمال‌کاری، این پدیده را هرطور که نام‌گذاری می‌کنید، بهتر است بدانید که اغلب ناشی از بزرگ یا ناخوشایند به نظر رسیدن ظاهر یک کار است، نه تنبلی فرد. به این ترتیب، گاهی حتی کمال‌گرایی می‌تواند دلیل تعلل باشد.

کارهایی که از آن‌ها فرار می‌کنیم، همیشه سخت یا وقت‌گیر نیستند، بلکه ممکن است حس ناخوشایندی در ما ایجاد کنند و ما را وارد چرخه‌ای از گناه، استرس و از دست دادن فرصت‌ها کنند.

خبر خوب این است که می‌توانید این چرخه را بشکنید! در ادامه، 7استراتژی برای غلبه بر تعلل آورده شده تا با استرس کمتر، به اهداف خود نزدیک‌تر شوید. با فانی لندهمراه باشید:

1. با لقمه‌های کوچک شروع کنید  

یکی از دلایل اصلی تعلل این است که کارها بیش از حد بزرگ یا طاقت‌فرسا به نظر می‌رسند. راز موفقیت قطعه‌بندی کردن یک کار بزرگ به قطعات کوچک است زیرا انجام کارهای کوچک‌تر ساده‌تر است و اگر بتوانید اولین قدم را در انجام یک کار بردارید، انرژی لازم برای ادامه مسیر را پیدا می‌کنید.

برای مثال، اگر از انجام یک کار روزمره مثل تمیز کردن انباری خانه که یکسال است به آن سر نزده‌اید، فرار می‌کنید، نباید هدف‌تان این باشد که یک‌روزه کل انباری را تمیز کند و پروژه را کنار بگذارید. این طرز فکر شما را از انجام این کار باز می‌دارد. شما باید برای یکساعت برای خودتان وقت تمیز کردن انباری بگذارید و برای مثال فقط یک گوشه از انباری که شامل کتاب‌های قدیمی است را مرتب کنید.  اگر نویسنده هستید و می‌خواهید رمان تازه‌تان را شروع کنید، نباید با خودتان بگویید که امروز می‌خواهم فصل اول را تمام کنم. شما باید هدف بگذارید که روزی 100 تا 200کلمه بنویسد. وقتی قدم اول را برمی‌دارید، ناخودآگاه روزهای بعد حجم کاری که انجام می‌دهید بیش‌تر می‌شود.

این قدم‌های کوچک باعث می‌شوند همان ابتدای کار تصور نکنید که کوه بزرگی از کار روی شانه‌هایتان است و مجبور هستید که پروژه را زود تمام کنید و در عینِ حال ادامه مسیر را هم برایتان جذاب‌تر و ساده‌تر می‌کند.

یک نکته علمی: پدیده‌ای  به نام «اثر زایگارنیک» نشان می‌دهد که کارهای نیمه‌تمام در ذهن ما باقی می‌مانند و مغز به ما یادآوری می‌کند که آن‌ها را تمام کنیم. درواقع مغز ما از پروژه‌های نیمه‌تمام و نصفه‌کاره خوشش نمی‌آید. این اثر می‌تواند در زندگی روزمره مفید باشد زیرا باعث می‌شود که افراد انگیزه بیشتری برای تکمیل کارهای نیمه‌تمام پیدا کنند. همچنین، می‌تواند برای افزایش بهره‌وری و انجام بهتر وظایف مورد استفاده قرار گیرد.

2. کلک سخت‌ترین کار را همان اول بکنید

ما معمولاً کارهایی را به تعویق می‌اندازیم که ناخوشایندترین حس را در ما ایجاد می‌کنند.  چه مکالمه‌ای دشوار باشد و چه یک وظیفه کاری طاقت‌فرسا، به تعویق انداختن آن‌ها فقط اضطراب را افزایش می‌دهد.

برای مثال، فرض کنید باید با بخش خدمات مشتریان تماس بگیرید تا یک مشکل پیچیده مالی را حل کنید. این نوع کارها قبل از شروع، خسته‌کننده به نظر می‌رسند. اما اگر آن را اول صبح انجام دهید، فضای ذهنی شما برای بقیه روز باز می‌شود.

نویسنده و سخنران انگیزشی، برایان تریسی، این مفهوم را با عنوان «قورباغه‌ات را قورت بده» معرفی می‌کند. او می‌گوید که با انجام سخت‌ترین کار در ابتدای روز، لحن مثبت و موفقیت‌آمیزی برای روز خود تعیین می‌کنید.

3. به خودتان جایزه بدهید

گاهی انگیزه نیاز به یک فشار خارجی دارد. یکی از راه‌های ترغیب خودتان به انجام کارهای ناخوشایند، استفاده از پاداش است.

برای مثال، اگر انجام تکالیف دانشگاه، رسیدگی به حساب‌وکتاب خانه، ترجمه متن‌های سفارشی و …را به تعویق انداخته‌اید،  به خودتان بگویید: «بعد از اتمام یک بخش، می‌توانم یک قسمت از سریال محبوبم را ببینم.» این روش کار را به مرحله‌ای برای رسیدن به لذت تبدیل می‌کند و از شدت ترسناکی آن می‌کاهد.

یا اگر باید ایمیل‌هایتان را مرتب کنید، این کار را در یک کافه همراه با نوشیدنی دلخواهتان انجام دهید. تبدیل تجربه به چیزی لذت‌بخش، کمک می‌کند روی کار باقی بمانید.

4. تعداد تصمیم‌گیری‌ها را کم‌تر کنید

خستگی تصمیم‌گیری یکی از عوامل پنهان تعلل است. هرچه تصمیم‌های بیشتری در طول روز بگیرید، گرفتن تصمیمات درست سخت‌تر می‌شود و این خودش باعث تعلل می‌شود.

راه‌حل: تصمیمات روزمره را ساده‌سازی کنید.

برای مثال، اگر باشگاه رفتن را به تعویق می‌اندازید، یک برنامه ثابت تعیین کنید—مثلاً دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ساعت ۷ صبح باید باشگاهم باشم! این کار نیاز به تصمیم‌گیری را حذف  و پایبندی را آسان‌تر می‌کند.

حتی می‌توانید شب قبل لباس ورزشی خود را آماده کنید تا یک مانع دیگر که تصمیم‌گیری برای «چی بپوشم؟» است را هم از سر راه بردارید. همین کار را در مورد «چی بپزم؟» انجام بدهید. از شب قبل برنامه غذایی فردا را آماده کنید. می‌توانید همه مواد لازم را نیز کنار بگذارید. اگر هر بار خرید کردن از فروشگاه و چرخ زدن در بازار وقت زیادی از شما می‌گیرد، می‌توانید همه لباس‌های مورد نیازتان را به صورت آنلاین از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. به طور خلاصه، کارهایی که مدام تکرار می‌کنید را سر ساعت، روزهای مشخص و به تعداد دفعات معین انجام دهید.

5. قانون 2دقیقه را اعمال کنید

این قانون توسط متخصص بهره‌وری، دیوید آلن، مطرح شده است و می‌گوید: «اگر انجام یک کار کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد، فوراً آن را انجام دهید.»

برای مثال، اگر باید یک ایمیل کوتاه بفرستید، یک پیامک جواب دهید، یا چند تکه ظرف بشویید، همین الان آن را انجام دهید. این اقدامات کوچک شاید بی‌اهمیت به نظر برسند، اما ذهن شما را خالی‌تر می‌کنند و برای کارهای بزرگ‌تر آماده می‌سازند.

6. قانون 70درد را بپذیرید

کمال‌گرایی اغلب باعث تعلل می‌شود. اگر منتظر کامل بودن شرایط برای شروع پروژه هستید، ممکن است هرگز شروع نکنید.

قانون 70درصد می‌گوید که اگر ۷۰ درصد آمادگی دارید، شروع کنید. مثلاً اگر برای ارائه کاری اسلایدهای کامل ندارید، شروع کنید و به مرور آن را بهبود دهید. این قانون شما را از فلج ناشی از کمال‌گرایی نجات می‌دهد و پیشرفت را ممکن می‌سازد. اگر 70درصد در کاری تبحر پیدا کرده‌اید، می‌توانید تدریس آن را شروع کنید، به مرور در جریان تدریس چیزهای تازه یاد می‌گیرید. اگر 70درصد توانسته‌اید کسی را بشناسید، می‌توانید روی زندگی کردن با او فکر کنید.

7. محیط خود را بهینه کنید

محیط اطراف شما تأثیر زیادی روی بهره‌وری‌تان دارد. اگر فضای کاری شما شلوغ یا پر از حواس‌پرتی باشد تمرکز برایتان سخت‌تر می‌شود.

راه‌حل، اگر گوشی‌تان حواستان را پرت می‌کند، آن را به اتاق دیگری ببرید. برای جلوگیری از ورود به سایت‌های حواس‌پرتی از اپلیکیشن‌هایی که کمک‌تان می‌کنند حواس‌پرتی را کم‌تر کنید، استفاده کنید.

اگر محیط خانه بی‌انگیزه است، به یک کافه، کتابخانه یا فضای کاری مشترک پیدا کنید و کارهایتان را از آنجا انجام دهید.

منبع خبر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!